Tolong..Terima kasih..dan Senyum

Assalamualaikum dan salam muhibbah..http://www.emocutez.com

Apa khabar awak2 sekalian? Harapnya sentiasa sihat la ye fizikal dan mental..takmo emosi2…hehe…baru boleh maintain muda..^_^

Okeyy,back to the main point..Tolong..Terima kasih..dan Senyum..kalau kita perasan gaya percakapan orang barat kadang2 lebih sopan dan manis berbanding kita.. antaranya :

Lelaki 1 : “Excuse me can you take that pen for me?”

Lelaki 2 : “sure,which one?This one?”

Lelaki 1 : “yupp,Thank you so much my love” sambil tersenyum.

Haa,cuba kalau kita letak situasi kita sebagai lelaki 2 tuh??hati mana tak berbunga dipanggil my love tiba2??mesti kita terharu kann dan rasa nak tolong lagi.Kita hidup bukan berseorangan,jadi telinga saya nih suka pulak menangkap butir-butir  bicara yang dikeluarkan orang sekeliling. Kemudian saya berfikir dan menilai ,lantas belajar tentang erti kehidupan.

Dalam situasi lain,dengan latar masyarakat berbeza :

Perempuan 1 : “Weyh,nana bak sini henset aku atas meja tuh..”   

Perempuan 2 : “nah”

Perempuan 1 : ----------- .lalu terus layan handset.

Mesti perasaan kita macam nak taknak jeh tolong kan?..yela..walaupun dia membe baik kita sekalipun,dia tetap manusia..bukan alien yang takde perasaan.kalau dia dah tolong.. ucapan terima kasih pun dah sangat memadai..yang mana menggambarkan kita menghargai bantuan dia.

Setiap perkataan yang keluar dari mulut kita memainkan peranan yang penting dalam menggambarkan siapa yang sedang mengeluarkan kata2 tersebut.

Tolong?? Terlalu beratkah unkapan tersebut?bukankah ungkapan ‘tolong’ itu juga menunjukkan rasa rendah diri.Rendah diri kerana diri sendiri tidak mampu untuk melakukan sesuatu.Jadi kita bertindak meminta bantuan orang lain.

Haa..berkaitan dengan entry kali nih..http://www.emocutez.com

Saya nak ucapkan terima kasih bebanyakk kepada member baik saya Nur Athirah Kamal Bahreen.wee~ ..nak tau sebab apa? Cuba lihat header saya kat atas tuh! Hasil tangan dia laa~ ..cantikkan??siap dalam masa sehari jeh..yela saya nih mana reti sangat bab2 seni ..:) ..berbanding dia..seni dia sentiasa awesome.

Dia nih bukan setakat hebat seni …but also seorang photographer hebat..gambar2 dia tangkap cantik punya..termasuk la gambar2 saya.. ^_^ …*gedik kan? Eyh,jupp..ada lagi sesuatu yang awesome pasal dia..dia ni budak gempak ADDMATH masa sekolah dulu..perghh..maintain A @ A+ ..hebatkan?she’s awesome on my eyes..^_^ ..

Nih dia:

special edit...
awesome kann?

Sebagai penutup bicara jangan ditinggalkan perkataan ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ dalam kehidupan seharian kita.Hakikatnya kita lemah.Paling tidak pun,kepada Allah S.W.T perlu untuk kita meminta.

That’s all..

Papai ,wassalamhttp://www.emocutez.com

 p/s :dah lama tak blogwalking..sorii..^^ 

10 comments:

  1. betul tu.. kadang-kadang kata terima kasih dan tolong itu tak dititik beratkan.. malah tak sedar pun kepentingkannya..

    wah.. bestnyer ada kawan baik.. hope persahabatan awak dan dia berkekelaan hingga ke syurga ya... >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp..orng skrg pndang remeh jeh..tp hakikatnya ia melambangkan peribadi seseorang..:)

      btw,thanks doakan..^^...

      Delete
  2. benda ni nak kena jadikan amalan sejak dr kecik baru boleh jadi..

    cantik header tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp2..betol2...peranan family pn penting..^_^

      hee~thanks..seni dye cantikkan?? :)

      Delete
  3. kekadang kata2 cam thanks darling.thanks love.etc etc tu boleh membuat sesuat situasi tu lebih kurang awkward dan senang... :)

    ReplyDelete
  4. ye lah kan? semua perkataan tu sebenarnya dipandang remeh sekarang..dan akak setuju, dialog pertama tu...

    ReplyDelete
  5. thanx berikan lyana sokongan :')
    i love this entry sis :)

    ReplyDelete
  6. yup2...kdg2 bile ngn adik beradik n kwn2 rapat, jd segan nk ckp tolong n terima kasih sbb takut dicop skema,huhu...but actually, mnde ni penting kan?

    cantik2 header..ayu pun ade upah sorang blogger jugak tp xletak lg...:)

    ReplyDelete
  7. setuju !!

    *tringat ade sorg kwn sy yg sentise ckp t.k atas semua yg org tolong dia walaupun teman kan ke toilet .

    ReplyDelete

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^