Aku dan masa depan ^_^

Assalamualaikum dan salam ceria (: 

Apa khabar saudara2 saya walau di mana kalian berada , harapnya semua dalam keadaan sihat dan bahagia bersama insan tersayang ..Bagaimana iman hari ni ? InsyaAllah PASTI semakin baikkan? ^_^ 

Hurm , mungkin ini post terakhir sebelum menjelang tahun kenaikan barang 2014..*eh ..hehe .. okey ini bukan propaganda politik tapi kenyataan .. mesti ambil tahu jugak tau ..okey secara kasar, sekarang ini  mak ayah kita yang tanggung beban uruskan segala perbelanjaan makan minum , pakaian segala bagai, tapi masa depan nanti ?? siapa lagi kalau bukan kita,takkan masih nak bergantung harap kat mak ayah lagi..kita nak bagi anak cucu kita makan apa ? wajib untuk kita fikirkan dengan sewajarnya tentang isu ini dan pintakan perubahan. masa depan generasi akan datang lebih mencabar. fikir-fikirkanlah ..*muka serius nih .



Okey , back to the main post .. (: 

Saja nak ajak kalian gambarkan dengan saya keadaan diri kita yang akan datang bersama cita-cita yang ingin dicapai pada masa depan kelak.Mustahil kalian tak ada cita-cita atau erti kata lain wawasan*bukan wawasan 2020 tu ea..hehe..tapi nak katanya berapa ramai yang mampu merealisasikan impiannya dengan mudah.Dunia tak semudah yang kita rancang..semuanya PASTI berbalik kepada Allah.Jika Allah kata kun fayakun maka akan jadilah,tidak ada yang mampu menghalangnya.

Tapi sekarang apa yang saya lihat,semakin sedikit orang yang bersyukur apabila berjaya menggapai impian masing-masing.Seolah-olah “they did it by themselves” .. tanpa bantuan sesiapa.Berapa ramai umat islam disaat kejayaan dalam genggaman mereka melakukan sujud syukur dan berterima kasih kepada Allah..Sebaliknya apa yang kita lihat semakin tinggi pulak sesorang tu melompat , menjerit2 dan macam2 adegan yang tuut ..hurm..*nasihat untuk diri sendiri..memang sukar nak gambarkan kegembiraan yang kita peroleh..tapi alangkah Indahnya jika kita berbalik kepada Allah PASTI terselit kemanisan dan keindahan yang lagi sukar nak digambarkan + dapat pahala tau.

Teringat masa result SPM dulu..walaupun result SPM saya biasa2 jeh ,masih ada seorang sahabat ni mesej ,

“Alhamdulillah , tahniah untuk bakal peguam syariah kita..cik eton sayang..Saya redha dan syukur dengan result saya..Inilah result saya yang terbaik sepanjang bergelar pelajar SPM .Allah berfirman mafhumnya : jika engkau bersyukur maka aku akan tambah lagi nikmat yang banyak maka akan ku tambah lagi nikmat yang lebih banyak dan baik buatmu iaitu hambaku yang bersyukur dan yang hanya berharap redhaku dalam ibadahnya kepadaku .. ^_^ ”

Walaupun mungkin ayat ni biasa je kita dengar , tapi semasa saya membacanya seolah satu inspirasi yang luar biasa,sebab masa tuh macam agak down tapi rupanya keputusan sahabatku ini lagi tidak seperti yang diharapkan..tapi , disebabkan keyakinanNya dengan ketentuan Allah adalah yang terbaik sekarang nun telah jauh terbang ke mesir mengambil kos pergigian..cantikkan perancangan Allah ! 

Dan saya pula masih selamat di bumi Malaysia meneruskan pengajian di madrasah tarbiyyah kiri kanan bukit, yang dahulunya bukanlah fokus utama apatah lagi terlintas dalam impian masa depan sebabnya matlamatku dulu nak sangat sambung LAW UIA ...Tapi kini saya yakin perancangan Allah sememangnya adalah yang terbaikk .. ^^ Malah cita-cita saya sekarang adalah untuk menjadi seorang pakar psikologi Islam ..InsyaAllah ..sebab saya lihat bidang ini adalah satu bidang yang luar biasa, memahami sikap manusia, kenapa, bagaimana mereka melakukan sesuatu.Besarnya kuasa Allah mencipta tiap-tiap hambanya dengan sikap yang berbeza.. 



YA ! mungkin saya terlalu letak harapan yang menggunung tentang cita-cita saya, tetapi saya akan tetap yakin dengan ketentuan Allah. Satu perkara yang paling penting dalam mengusahakan sesuatu perkara adalah bagaimana cara untuk menjadikan perkara itu satu kenyataan. Jangan sekadar usaha sekerat jalan sahaja tetapi segala cabaran perlu ditempuhi dan sentiasa bersifat sentiasa merentas masa hadapan bermula dengan hari ini.

Jummm..kalian pun berhak merasai begini . teruskanlah perjuangan kalian , Allah sedang melihat usaha kita dan setiap UJIAN yang mendatang adalah tanda kasih sayangNya terhadap kita dan ingin melihat sejauh mana kita mengatakan kita meletakkan sepenuhnya pengharapan kepada Allah . apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tiada hikmahnya. Orang-orang soleh bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah..




wallahua'alam , sehingga ketemu lagi tahun depan..
maaf atas salah silap ..
jum, jadi hamba Allah yang berwawasan!! ^_^ 
papai ...




Dakwah seorang ketua

Assalamualaikum dan salam ceria :) 

jum tengok video nih .. 

semoga bermanfaat !

video

sekian , SELAMAT BERDAKWAH !!

jangan pernah mengeluh...Allah sentiasa bersamamu ..

MUJAHADAH ITU PAHIT KERANA SYURGA ITU MANIS

jumpa lagi di lain masa ^_^



nilai air matamu ^_^

Assalamualaikum dan salam ceria ^_^

apa khabar semua ? sihat ?? hurm, ke sakit ? syafakAllah .. semoga kalian diberi kesihatan yang lebih baik dan dipermudahkan urusan ..haa , kalau dah tau sakit , cepat2 pergi cari penawar , tak kisahlah nak berubat dari segi tradisional @ moden..yang penting mengikut syariat..nak tau sebab apa ? sebab diri kalian sangat berharga ..diri kalian layak untuk disayangi bukan dari orang lain tapi dari diri sendiri..kalian juga  adalah pemuda-pemudi islam yang akan terus berjuang untuk menegakkan syiar islam..siapa lagi kalau bukan kita? Bila lagi nak mula kalau bukan sekarang..kita adalah penggerak , mungkin tak sehebat para ulama’ , para syuhada’ terdahulu tapi sekurangnya kita masih ada sumbangan untuk Islam..takkan nak tunggu sampai kita umat islam diserang baru nak memepersiapkan diri dengan perisai agama. Lantas , jum sama2 kita berubah .. yup , sakit memang sakit tapi berusahalah mencari penawar dan perbanyakkan berdoa selagi hayat dikandung badan.

“sessungguhnya Allah tidak akan menguji seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya”  dengan kesakitan yang Allah beri tu bukan sekadar sakit, mungkin sebagai kesedaran , ujian @ sebagainya..yang penting semuanya PASTI ada HIKMAH ..  ^_^



ok,  lama pula muqaddimah ..hehe .

berbalik kepada tajuk …^^ nilai air matamu  ..siapa suka menangis ? n menangis tu sebab apa ?

sejujurnya lumrah manusia memang akan mengalirkan air mata tak kisah lelaki @ perempuan . Kebiasaannya kita dengar lelaki yang menangis ni tak macho dan perempuan yang selalu menangis ni cengeng atau erti kata lain mengada-ngada.Masing-masing pasti ada pendapat sendiri ..

pada pandangan saya lah kan , hak masing-masing nak menangis tapi ketahuilah sebab sebenar kalian menangis. Kebiasaannya kita biasa menangis sebab :
  • ·         Kecewa
  • ·         Serabut
  • ·         Sedih
  • ·         Masalah datang bertimpa
  • ·         N so on ….


Saya sendiri pun mestilah pernah menangis dan adakalanya tiba-tiba tanpa sebab , pernah berlaku kat korang jugakkan ? ^^ …tapi nak katanya dalam kehidupan kita ni , mesti kita mahukan amalan dan ibadah seharian kita diterima disisi Allah..

Apa kelebihan menangis ? * haa…

Standard jawapan :
  • -          Release stress
  • -          Tenang
  • -          N macam-macam lah ..

Tapi saya lebih suka kepada jawapan :

  •  lembutkan hati 
  •  menenangkan jiwa  
  •  menyembuhkan penyakit-penyakit hati 
sebab apa ? cuba kita flashback balik sebab apa kita menangis .. dan kebiasaan kita lihat orang yang menangis ni akan kongsi masalah dengan sahabat @ orang yang dia rapat .. tapi cuba tanya dia balik yakinkah masalah dia dah selesai ? memang akan release sikit..tapi sejauh mana dia puas semasa menangis tu ?



Saya nak kongsi pengalaman seseorang ni, masa tu sehari sebelum exam syafawi .. dia baru habis muqarrar 1 minggu sebelum tu ..tapi nak katanya betapa dia tak pernah berputus asa untuk terus iadah ..sampai lah malam yang esoknya nak exam syafawi ..biasanya dia akan balik iadah pukul 11 malam , tapi malam tu agak lain .. pukul 10 dia dah bersiap2 nak balik ..sahabat yang iadah dengannya pun agak pelik dengan tingkah lakunya macam dah habis iadah 100% sebab tersenyum memanjang padahal sebelum itu dia punyalah risau tak habis iadah lagi..bila ditanya , dah habis iadah @ belum , dia jawab belum..tapi dia kata dia dapat sesuatu…

Rupa-rupanya , semasa dia sedang iadah di kelas sorang-sorang , tiba-tiba dia menangis ..menangis bukan menangis biasa tapi menangis tersedu-sedu .. katanya masa tu dia serahkan segalanya kepada Allah mengenai iadah Al-Quran .. dan berasa sangat tidak mampu untuk teruskan.. tapi , dia kata saat dia tengah menangis tu lah.. tiba-tiba terasa seolah Allah sedang mendakapnya seerat-eratnya .. seolah sedang dipujuk untuk bersabar dan tenang .. masa tu sangat selesa dan tenang sehingga tak mampu nak gambarkan kebahagiaan yang sedang dirasai .. walaupun suasana itu sebentar cuma tapi katanya segala masalah yang sedang menghimpit diri terus hilang …TERUS HILANG …

                                                                -the end –

K, berhenti sampai situ je ea.. panjang lagi nanti dah meleret .. :)

MasyaAllah masa tahu cerita ni rasa macam teruja sangat dan jeles lah jugak kenapa aku tak dapat rasa macam mana dia rasa ..tapi Alhamdulillah Allah masih beri peluang untuk orang lain merasai kebahagiaan yang sedang dia rasai.. hurm , jelas tak point yang saya nak sampaikan ..simple jeh ..

1 . Letak kebergantungan sepenuhnya kepada Allah
2.  Menangis kerana Allah

Mungkin lepas2 ni kita boleh ubah tujuan sebenar kita menangis dengan doa yang saya nak kongsi ni.. ^^ InsyaAllah , sama2 kita boleh amalkan lepas ini dan sama2 mendapat manfaat …

" Ya Allah rezekikanlah kepadaku sepasang mata , yang selalu mengalirkan air mata ,yang air mata itu boleh menyembuhkan jiwaku dengan air mata - air mata yang menitis kerana takutkan engkau ya Allah , sebelum nanti air mata darah yang keluar "

-riwayat imam at-thabrani-
  
  

wallahualam.. semoga bermanfaat , sekian ..

maaf atas kekhilafanku ^_^

Husnul khatimah ^_^


Assalamualaikum dan salam ceria , 

Harap semua dalam keadaan sihat sejahtera serta sentiasa di bawah lindungan rahmatnya,InsyaAllah .. 




Setelah sekian lama tak berceloteh , hehe ..jum kali ini saya kongsi2 dengan kalian dua doa mohon supaya dapat mati dalam keadaan baik a.k.a husnul khatimah . ^_^ 

antaranya : 

  •          اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة
“Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (akhir yang baik), dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan suu-ul-khatimah (akhir yang buruk)”

  • اللهم اجعل خير عمري أخره و خير عملي خواتيمه و خير أيامي يوم لقائك
“Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku pada ujungnya dan sebaik-baik amalku pada akhir hayatku, dan (jadikanlah) sebaik-baik hariku yaitu hari ketika aku bertemu dengan-Mu (di hari kiamat)” (H.R. Ibnus Sunny)

Husnul khatimah pastinya menjadi dambaan setiap manusia.Kelak di saat kematian hampir menjelma , tahap iman kitalah yang akan menggambarkan kesudahan hidup kita.Sebaik-baik umur adalah yang dipanjangkan umur tetapi penuh dengan taat kepada Allah dan amal soleh. Seburuk-buruk umur adalah yang panjang umurnya tetapi penuh dengan dosa dan maksiat kepada Allah. Saat menjelang kematian merupakan saat kesempatan terakhir bagi syaitan untuk menyesatkan hamba Allah. Syaitan akan berusaha sekuat tenaga untuk menyesatkannya, bahkan terkadang menjelma dalam rupa ayah dan ibunya.




Nak kongsi secubit kenangan, ingat lagi masa darjah 5 sekolah agama dulu .. punyalah bersungguh-sungguh hafal doa selepas solat untuk peperiksaan amali UPKK , dan punyalah teruja bila jadi orang pertama dapat tasmik dengan ustazah hafalan2 dalam solat..lagipun tak pernah terfikir pun nak tahu tentang maksud setiap bait2 bacaan dalam solat termasuklah dalam doa tu sendiri.*standard kanak-kanak la kan..

TAPI .. mungkin bagi sesetengah orang , bila dah masuk alam sekolah menengah mereka mula faham bacaan doa yang dibaca , tapi tidak bagi saya ..betapa jahilnya saya tidak berminat nak ambil tahu maksud bacaan doa yang dibaca tiap2 kali lepas solat..

lama kelamaan , masa f3 @ f4 macam tu kot tiba-tiba terbuka satu buku amali solat adik.. ternampak doa yang sama yang saya amalkan beserta maksud..masa tu MasyaAllah sentap la jugak bila baca maksud bacaan doa tu terutamanya semasa doa memohon mati dalam keadaan baik.. rasa macam nak menangis pun ada jugak , betapa hinanya diri baru tahu maksud doa , masa tu punyalah fikir balik , apa guna saya doa selama ini tapi bacaan doa saya sekadar dari mulut , bukan dari hati.. :'(

sejak hari tu , bila ditafsirkan satu2 maksud doa yang saya hafal..MasyaAllah , menitis air mata tatkala membaca betapa banyak permintaan,rayuan,rintihan kita kepadaNya.. memang benarlah Allah adalah sebaik-baik tempat pergantungan.. HATI pasti akan tenang jika kembali padaNya..masa tu barulah faham kenapa para ustaz2, ustazah2, syeikh2 n para ulama' menangis ketika berdoa..




Nak kaitkan dengan Husnul khatimah kenapa kita perlu meraihnya ?? sebab Husnul khatimah ini merupakan kurniaan terbesar dari Allah untuk seorang hamba. Penjagaan Allah dan meneguhkannya di atas imanlah yang menjadikannya mendapat husnul khatimah saat banyak godaan dan syubhah menjelang kematian. “Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat..” 

Akhir kalam , nak kongsi satu hadis : 

Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda:
"Demi Allah, dan tiada Tuhan yang lain daripadanya, bahawa sesungguh salah seorang kamu yang beramal dengan amalan ahli syurga sehingga tidak ada lagi di antaranya dengan syurga kecuali sehasta sahaja lagi, mana telah terdahulu atasnya suratan (takdir) Allah, lalu ia pun beramal dengan amalan ahli neraka, maka ketika itu ia mati, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya seseorang itu beramal dengan amalan ahli neraka sehingga tidak ada di antaranya dengan neraka kecuali sejengkal, maka terdahulu atasnya takdir (ia mati dalam iman) lalu beramallah ia akan amalan ahli syurga, ketika itu ia mati, maka matinya beriman dan masuklah ia ke dalam syurga".

(Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim).


k, jumpa lagi di lain masa..maaf atas kekhilafanku ^^
Meski umur meningkat , usah malu untuk BERUBAH ..andai nak tunggu bila dah tua nanti belum PASTI lagi esok masih ada untuk kita..
wallahualam ..




Do I Have To Change ?


Assalamualaikum dan salam ceria (: 

nothing much to say lately .. 

please pray for my MUET test next week ^^ 

keen to achieve the very best..May Allah ease ..

btw ,

look what i've found out..

a nice quote...


what's your opinion when reading it ? ^_^

papai , wassalam , 

see you next time :)







JUM BERGANDINGAN TANGAN ^_^


Assalamualaikum dan salam ceria :) 

    How's life everyone ? harapnya sentiasa sihat , ceria dan paling utama sentiasa di bawah lindungan & rahmat Allah .. kay senyum selalu .. ^^ ..dengan senyuman kalian mampu mengubah seseorang @ ramai orang @ satu dunia n termasuk saya..hehe 

k, hari ni nak kongsi sesuatu : 

      Di dalam kegelapan, tiba2 datang 1 lembaga yang cantik bercahaya. Org yg di dalam kegelapan itu bertanya..

"Siapa kau?"

"Aku lah SOLAT mu.. kamu menjaga aku dengan baik..


Tiba2 datang lagi 1 lembaga yang bercahaya dan cantik..

"Siapa kau?"

"Akulah AL-QURAN.. kamu selalu membacaku.."


Dengan demikian, terang benderang lah kuburnya ..dan lembaga yang cantik itu akan 
sentiasa menemaninya hinggalah hari kebangkitan.


hurm , apa perasaan kalian bila baca nih ? mungkin ada yang sentappp , ada yang kata " um a'ah kan?? " , n mungkin ada yang akan baca tanpa apa2 perasaan *nauzubillah 

apapun sama2 kita ambil iktibar.semoga dengan peningkatan umur kita saban hari InsyaAllah Iman kita juga akan turut meningkat.


JUM BERGANDINGAN TANGAN KE SYURGA 


masa semakin pantas berlalu..apa tunggu lagi ? jom berubah ^^

jumpa lagi..

papai ..wassalam (:







Simple Intro DARUL QURAN

Assalamualaikum dan salam ceria ? kaifa haluk ?saya harap kalian sentiasa dalam keadaan sihat walafiat & sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya . ^_^

Utamanya , nak minta maaf setelah sekian lama blog tak diupdate..tak berblogwalking n so on..genap 4 bulan dah sebenarnya.kay atas permintaan sahabat sekolah saya , beberapa orang junior n silent readers.. *bajet jeh..hehe.. akhirnya tercapailah semula hasrat untuk kembali blogging ..InsyaAllah akan cuba kekalkan..

K, nak dijadikan cerita tetibe terdetik nak update pasal satu Institusi Pengajian kat Malaysia .. kalian pernah dengar tak Darul Quran ? disebabkan tak dapat pergi INTRO DQ kat sekolah hari tu, meh saya intro kat sini jeh..k,utamanya sejujurnya tak layak pun nak cakap ini tempat saya belajar sebab jika diikutkan , saya bukanlah insan hebat & budak tarbiyyah seperti orang lain..tapi mungkin tempat ini adalah sebagai salah satu wasilah yang Allah berikan untuk saya *hamba hina* kembali kepada fitrah.

Alhamdulillah , bakal bergelar pelajar sem 4 bukak cuti nanti .Sejujurnya , DQ ni tempat tarbiyyah saya yang pertama . *maklumla saya cuma sekolah menengah biasa ^^ .banyyaakk sangat yang saya baru tahu ,antaranya apa itu tarbiyah,kepentingan ilmu agama,biah solehah,usrah dan banyak lagi.. Alhamdulillah.kay2 kalau diikutkan memang banyak sangat nak kongsi tapi point utama nak perkenalkan DQ ..hehe..*permintaan adek manees .. suatu masa dahulu.. ^^




okey mula dengan penubuhan DQ ..haa .. cer klik sini ..ada sejarah lengkap .

DQ sekarang dah naik taraf IPT . InsyaAllah .. hari tu Dato’ Seri Najib ada cakap kat radio Ikim.. ^^ ..so jangan risau , pembelajaran kat sini ada harapan yang sangat besar untuk sambung ijazah ke mana sahaja,termasuk oversea..berdasarkan pengalaman senior2 terdahulu*InsyaAllah ..

Ada tiga jenis program pengajian bawah DQ ni :
  •   Persijilan
  •   Diploma
  •   Ijazah

Pengajian persijilan ni khusus untuk pelajar lepasan sains . tempoh pembelajaran kat DQ 1 tahun setengah . Menghafal Al-quran sambil belajar tajwid, english, understanding islam dan mungkin ada tambahan lagi..Pelajar persijilan ni bila dah habis tempoh pembelajaran kat DQ InsyaAllah akan link terus ke UIA . *seronokkan ?

Kalau Pengajian Program Diploma Tahfiz al-Quran pula, mengikut sistem semester iaitu selama 6 semester (3 tahun).Disebabkan 3 tahun, mungkin orang kata , “tak rasa lama ke belajar 3 tahun?” oppss , anda silap .. semakin lama berada di sini semakin kerdil rasanya diri kita di sisi Tuhan dan betapa ceteknya ilmu yang ada pada kita ..Banyak pengalaman membina diri kita sebenarnya.

Ok2 ,antara course untuk student diploma *course=syukbah:
  • Dakwah
  • Syariah
  • Muamalat
  • Qiraat
  • Hadis

Pembelajaran syukbah dakwah lebih kepada bahasa melayu,tapi ada jugak dalam bahasa arab , contohnya subjek hadis , fiqh , b.arab dan seangkatan dengannya.kalau syukbah lain tuh pasti dalam bahasa arab..seronok tau belajar bahasa arab ..siapa lagi kalau bukan kita yang akan pelajari , fahami dan mendalami bahasa arab ni.





Okey , berkaitan dengan subjek kat DQ ni ..subjek utama adalah Al-Quran . Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah , seperti yang kita tahu Al-quran ini mukjizat yang kekal sehingga akhir zaman ,tiada lagi mukjizat yang ada di bumi ini melainkan Al-Quran.Sebaik melangkah ke DQ ni, pastinya jadi amanah yang sangat besar untuk kalian menghafal , mentadabbur, menjaga dan memelihara Al-Quran. Kelas Al-Quran ini akan bermula pada setiap pagi pukul 8 sampai 10.Sejujurnya menghafal ayat-ayat Allah ini bukan sepertimana kita menghafal subjek-subjek biasa.cuba kalian duduk sorang2 n cuba mengahafal sepotong ayat , kemudian semuka dan kemudian sejuzu’ ..kalian pasti dapat merasai sesuatu andai benar niat menghafal kerana Allah .

Seterusnya, kat DQ nih setiap tahun akan diadakan STTQ (Sijil Tinggi Tarannum Al-Quran & SAQ (sijil asas qiraat) . SAQ ni , untuk lepasan SPM masa bulan 3 macam tuh . Kalau berminat nak timba ilmu qiraat dan nak rasa biah yang ada kat DQ , sangat dialukan untuk isi borang cepat2 sebab bilangannya terhad kepada 50 @ 60 orang je campur banin banat.*sebelum masuk DQ saya pun join SAQ ..*best



Kemudahan yang ada kat DQ , Alhamdulillah .. mencukupi dan sesuai dengan suasana . Bak kata tetamu yang datang DQ , mesti kata tempat ni tenang , mungkin sebab kecantikan masjid @ air tasik yang tenang @ pokok2 yang menghijau @ dengan biah yang ada kat DQ ..wallahu’alam ^^

Apa lagi ea ? haa, Jap2 nak sentuh sikit pasal tarbiyah :
Secara ringkasnya, ‘Tarbiyah Islamiyah’ adalah proses penyiapan manusia yang soleh, yakni agar tercipta suatu keseimbangan dalam potensi, tujuan, ucapan dan tindakannya secara keseluruhan.Sama-sama kita buka hati untuk melakukan perubahan kepada diri sendiri ke arah lebih baik (pembentukan fardhu muslim) lantas mampu untuk sampai ke tahap USTAZIYATUL ALAM ..InsyaAllah


bekas student SMK SUNGAI PUSU  :)

credit to ustazah Azlinda ^_^


“Katakanlah (wahai Muhammad kepada umat Islam dan dunia), ‘Sekiranya kamu mencintai Allah, ikutlah (jalan) aku, nescaya kamu akan dicintai Allah dan Dia ampunkan dosa-dosa kamu” (Ali Imran;31). Kepada mereka yang mencintai Allah dan berazam menuju kepadanya Seerah RasulNya itulah jalan menuju kepadaNya.

K, mungkin setakat sampai di sini sahaja .ada nak tau apa2 tanya je k..InsyaAllah saya cuba tolong.Akhirul kalam , moga bermanfaat untuk kalian ..



program bersama Syeikh Nuruddin 



subhanallah , cantikkan ? :)


pemandangan dari atas


aktiviti riadhah juga tidak ketinggalan 


road to SUKMAT ^^




pelajar cemerlang DQ ^^


Marbawi , nanti kte graduate sama2 ea , InsyaAllah :) 


barisan pimpinan PERKEMAT Darul Quran


wallahua'alam .. bertemu lagi di lain masa , InsyaAllah 

p/s : kepada adik2 sg pusu yang berminat nk masuk DQ,belajar sungguh2 ,buat leklok SPM nanti & apply untuk diploma .. InsyaAllah ada rezeki , pasti tempat kalian bersama kami... ^^ 






Alangkah Indahnya UKHUWAH itu ~


Assalamualaikum dan salam ceria :) 

Harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat serta sentiasa berada di bawah lembayung rahmatNya , InsyaAllah .. sama-sama kita tingkatkan iman kita hari ini dan jadikan ianya lebih baik daripada semalam ..Amiin ^_^

UKHUWAH ??



Apa itu ukhuwwah?

Ukhuwah itu bukannya:
  • syok dan berasa teruja dalam bulatan-bulatan gembira dan ketika berpogram di hujung minggu sahaja.
  • bunga-bunga dafodil yang tumbuh mekar di taman sambil arnab-arnab gemuk berlari-lari.
  • ketika kita berasa bahagia berlaga-laga pipi berborak bantal dengan ikhwah yang tercinta semata.
  • kecintaan terhadap seorang insan lain dengan penuh perasaan dan kesungguhan, namun apabila ada masalah pada perhubungan itu, kita terus jauh lari meninggalkan Tuhan. 
BUKAN ! 

Konsep Ukhwah Islamiyyah ialah persaudaraan atau kasih sayang yang bermatlamatkan mardhatillah yang mana ianya merupakan kurniaan atau pemberian daripada Allah swt. Dia melontarkannya kepada hati-hati hambaNya yang ikhlas dan suci. 
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat 63)



Mengikut pandangan Hassan al Banna : yang dikatakan ukhuwah adalah terikatnya hati dan nurani dengan ikatan akidah.Akidah adalah sekukuh kukuh ikatan dan semulia-mulianya.Kekuatan yang pertama adalah kekuatan kesatuan.Tidak ada kesatuan tanpa CINTA KASIH : minima cinta kasih adalah kelapangan dada dan maksimanya adalah itsar( mementingkan orang lain dari diri sendiri )

Acapkali kita tidak akan menyangka bahawa kadang-kadang insan yang pernah hadir dalam hidup kita memberi kesan yang sangat bermakna kepada kita apabila berjauhan.Inilah yang dikatakan tautan hati kerana Allah.Ukhuwah itu terlalu indahkan?? Titik pertemuan ukhuwah yang sebenarnya adalah semuanya kerana RABBUL IZZATI.

Nilai ukhuwah itu, semestinya akan bernilai dengan panjang tempoh masa dan pertemuan. Kerana di situlah kita saling berkenalan. Memahami rentak peribadi sahabat kita. Di situlah juga kita mencipta kenangan. Mencipta sebuah persahabatan. Sejauh mana eratnya ukhuwah kita, kerana tempoh masa kita bersama serta sejauh mana kita menilai dan menghargai ukhuwah kita. Biarpun perpisahan itu lumrahnya tetapi nilainya adalah siapa kita, peranan kita serta komitmen kita terhadap ukhuwah kita. 



coretan ini ku tujukan khas buat para sahabat yang mengenal diri ini sama ada secara langsung atau tidak..terutamanya buat sahabat2 seperjuangan dari sekolah rendah sampai sekolah menengah , sahabat2 ibnu sina , SAQ , dan juga sahabat2 di Darul Quran .

saya sayang kamu semua kerana Allah.. bukankah mengasihi temannya lebih dari diri sendiri dan hanya kerana Allah , InsyaAllah akan beroleh halawatul iman juga ??

 sahabat , 

“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”. (Hadis riwayat Imam Ahmad)

aku begitu merindukan , sahabat2 yang pernah aku kenali ..kerana apa? kerana merekalah aku dapat merasai ukhuwah itu . :) sejujurnya aku mudah untuk berkawan tapi amat payah untuk bersahabat..kerana pada anggapan aku dulu , semua orang sama , tak boleh dipercayai , dan akan bahagia bila bergelak ketawa sahaja..tapi jika sebaliknya mereka kurang memahami kita..

akan tetapi dalam hati aku pernah terdetik berertikah hidup aku jika aku punyai sahabat ? ?

Alhamdulillah Allah tetap menghadirkan beberapa orang sahabat dalam hidupku,pada sangkaanku mereka cuma kawan2 biasa tapi apabila mereka mula mengajak aku ke arah Islam yang sebenar aku jadi sangat2 terharu dan teruja.tatkala aku jatuh dan bangun mereka  akan sentiasa mengingatkan aku tentang Allah..Alhamdulillah . 

Terima kasih Ya Allah kerana menghadirkan sahabat seperti ini dalam hidupku.

Sahabat , tidak rugikan andai kita bersahabat ukhuwah fillah kerana ALLAH ?? di dalam ajaran Islam persaudaraan adalah satu tonggak yang menjadi tunjang kepada pembinaan sesebuah masyarakat Islam yang kukuh dan sendi yang  menghubungkan anggota masyarakat.
kadang-kadang kita akan terfikir sejenak , apakah sebenarnya yang dikatakan ukhuwah , cinta dan kasih sayang ?hakikatnya gabungan ketiga-tiga perkara tersebut adalah UKHUWAH . yang mana merupakan pemberian daripada Allah .Nilai ukhuwah sangat tinggi menyebabkan ianya tidak dapat dibeli dengan harta ataupun diwariskan.

sahabat , 
ukhuwah...perlulah ikhlas kerana ALLAH dan mestilah disertai dengan iman dan taqwa. ukhuwah juga perlulah berlandaskan manhaj islam iaitu bersama-sama berjanji untuk menegakkan syariat ALLAH dan menjadikan RASULULLAH sebagai rujukan dalam setiap keadaan serta didirikan atas dasar nasihat menasihati kerana ALLAH.
Imam Muslim telah meriwayatkan satu hadis di dalam sahihnya yang menceritakan soalan malaikat kepada seorang lelaki yang ingin menziarahi saudaranya di sebuah kampong.

Malaikat itu bertanya, “Ke mana kamu hendak pergi?”

Jawab lelaki itu, “Aku ingin menziarahi saudaraku di kampong ini”.

Malaikat itu bertanya lagi, “Adakah kamu mempunyai sebarang kepentingan di sana?”

Lelaki itu menjawab, “Tidak melainkan aku menyintainya kerana Allah.”

Kemudian malaikat itupun berkata, “Sesungguhnya aku adalah utusan Alah yang diutuskan oleh Allah kepadamu untuk menyatakan bahawa Allah menyintaimu sebagaimana sahabatmu keranaNya”.


sahabat , saya mengasihimu kerana ALLAH dan ku pinta kasihiku kerana ALLAH juga.Moga indah ukhuwah kita bertemu dan berpisah kerana ALLAH .

*MAAF PANJANG SANGAT*

sehingga bertemu di lain masa InsyaAllah.. 
papai, wassalam ^_^