K.A.W.A.N ♥ ♥ ♥

Assalamualaikum dan salam ceria.. http://www.emocutez.com

Apa khabar awak2 sekalian? …diharapkan semua baik2 dan sihat2 selalu ye..

K.A.W.A.N..dan S.A.H.A.B.A.T apakah?? mungkin bagi sesetengah orang tak begitu peduli tentang kepentingan persahabatan...dan menganggap semua kawan sama sahaja..tapi TIDAK bagi saya. :) ..Bagi saya kehadiran mereka agak penting dalam kehidupan saya setelah kehadiran IBUBAPA dan adik beradik saya.

Sebenarnya terlalu banyak perbezaan antara seorang kawan dan seorang sahabat..berdasarkan pengalaman yang saya pernah lalui..cukup mudah untuk menemui seorang kawan..tapi begitu sukar untuk mencari seorang sahabat..yeke? hehe…ni pendapat saya laa…sebab perhubungan antara kawan bila2 masa boleh terjalin..tapi perhubungan antara sahabat mengambil masa dan perlukan keserasian.. kadang2 kita akan berasa selesa berkawan dengan seseorang dan inginkan dia menjadi teman baik kita tapi mungkin tidak bagi dia..yang hanya menganggap kita kawan2 biasa sahaja.Begitu juga sebaliknya.

Tapi kadang2 permulaan sahabat.. tak begitu sukar jika tercipta keserasian  dan kesefahaman dalam tempoh yang sekejap.Ini semua bergantung kepada sikap indivdu itu sendiri..kebanyakan mereka yang peramah mungkin mudah untuk mencari kawan..dan yang jenis malu2 sikit mungkin tak ramai kawan..tapi berdasarkan pengamatan saya..kebanyakan rakan2 yang pemalu ..mereka bukannya pemalu dan tak boleh dibuat kawan tapi mereka perlu mengambil masa untuk cipta keserasian dengan semua orang dan agak segan untuk memulakan perhubungan.



Bagi saya istimewanya seorang sahabat di mata saya adalah kerana wujudnya kejujuran..kesefahaman, keikhlasan,keseronokan dalam menjalin ikatan..Berbeza dengan seorang kawan mereka mungkin hanya akan hadir ketika kita gembira dan gelak tawa sahaja..melalui seorang sahabat kita pastinya mampu meluahkan apa sahaja kepadanya..dan begitu juga dengan si dia..ianya seolah2 ada ‘chemistry’ yang menyebabkan kita saling bergantung dan membantu antara satu sama lain..TAPI INGAT..jangan terlalu letak pergantungan kepada seorang sahabat …letakkan pergantungan kepada Allah terlebih dahulu tau..^_^

Nak cari seorang sahabat ? tidak senang dan tidak susah..

1. jadi diri sendiri dan JANGAN hipokrit

2. Ikhlas dalam menjalinkan ukhuwah

3. JANGAN pentingkan diri sendiri

4. Membantu mana2 yang memerlukan bantuan.

5. Jangan merendah2kan seorang kawan

6. Jaga percakapan supaya tidak melukai perasaan orang lain..

Dan yang terakhir…jadilah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik..maksudnya kita baik dengan semua orang ..InsyaAllah akan hadir jua seorang sahabat yang lebih baik daripada apa yang kita harapkan.Mungkin banyak lagi sebenarnya cara untuk mendapat seorang sahabat dan mungkin awak2 ada pendapat berbeza..tapi itu semua bukan penghalang untuk menemui seorang sahabat..lain manusia lain caranya..Awak2 pun mesti punya seorang sahabat kan? Agak2 macam manalahkan permulaan ikatan tuh…kadang2 boleh bermula dengan keserasian,bermula dengan peristiwa lucu,peristiwa sedih ataupun sebagainya..saya doakan supaya ikatan persahabatan kalian kekal untuk selamanya.. 

Apapun..pada entry kali  ini jugak..untuk sahabat2 blogger ..sama ada yang baru ataupun yang lama salam ukhuwah saya ucapkan.. mungkin saya tidak mengenali awak2 secara langsung tapi kalau Allah sudah tetapkan antara kita akan terjalinnya ikatan persahabatan maka akan terjadilah..… Untuk sahabat2 seperjuangan saya yang pernah lalui pelbagai kenangan pahit manis bersama saya.. harap ianya akan kekal untuk selamanya..mungkin di ipta/U nanti kita akan peroleh lebih ramai kawan baru dan sahabat baru..tapi saya harapkan ukhuwah yang terjalin antara kita akan kekal untuk selamanya..

Sekian..mungkin ini entry ini terakhir buat sementara waktu..@ mungkin untuk sebulan..memandangkan saya akan menjalani satu kursus untuk sebulan..kursus apa? Hehe..biarlah rahsia..tapi yang penting bukan kursus kahwin..^_^

Apapun muga kita bertemu lagi di lain masa..doakan perjuangan saya di masa akan datang..sehingga kita bertemu lagi di lain masa..muga Allah merahmati perjalanan awak2 sekalian..sayang selalu.. ^_^


That’s all…wassalam..http://www.emocutez.com






Alhamdulillah

Assalamualaikum dan salam ceria..http://www.emocutez.com

Hehe..setelah sekian lama tak mengupdate.…akhirnya saya update hari nih…

Berbalik kepada entry yang lepas saya mintak awak2 doakan kejayaan saya dan rakan2 dalam SPM kann? Alhamdulillah..terima kasih bebanyak diucapkan untuk semua yang sudi doakan kami..result SPM saya Alhamdulillah..mungkin tak segempak dan sehebat rakan2 saya..tapi bagi saya ia adalah satu kejayaan yang besar untuk diri saya..berapa result saya? hehe..cantik biasa2 jeh..tak terlalu perfect tapi tak mengecewakan..^_^ …takpe kan saya tak bagitau?

Apapun kepada sahabat2 yang memperoleh keputusan yang sangat2 cantik tahniah diucapkan..Anda memang awesome..bawah ni rakan2 sekolah saya yang memperoleh straight A’s dlm SPM.

 nih cik ratna iman amirah
straight 12A's 

straight 10A's


nih Athirah
straight 11A's
ingat tak gmba nih?ade dlm entry nih..

ada 2 orang lagi tapi tkde gamba..
nama depa ummul n adli


Hebat kan depa?ramai jugak yang dapat 11A,10A,9A,8A ...memang awesome..^_^

Btw..saya lebih suka berpegang kepada ayat nih >> EVERYTHING THAT HAPPENS HAVE THEIR OWN REASON.. so, kepada sahabat2 seperjuangan saya yang tidak memperoleh keputusan seperti yang diharapkan..usahlah kecewa dan berputus asa..life must go on..jadilah seorang hamba yang bersyukur.

Allah berfirman mafhumnya:

Jika engkau bersyukur dan redha maka akanku tambah lagi nikmat yang lebih banyak dan baik .

Jadi usah khuatir, masih banyak lagi ilmu yang belum kita terokai..tak semestinya result sekarang membawa kepada kesenangan masa depan..tapi ia lebih kepada usaha dan semangat kita..tabahkan hati dan banyakkan berdoa kepadaNya supaya dipermudahkan jalan untuk menuntut ilmu..

Kepada sahabat2 blogger sekalian.. rakan2 taulan terima kasih sekali lagi kerana sudi doakan kejayaan kami…sangat2 menghargainya..kami doakan awak2 pun terus berjaya dalam kehidupan dan tabah dalam menghadapi apa jua rintangan.

InsyaAllah jika tiada aral melintang saya akan melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang syariah ataupun apa jua bidang yang seangkatan dengannya..

Sekian ..that’s all..wassalam..http://www.emocutez.com


p/s : meniti hari untuk pergi..http://www.emocutez.com

debaran 1994

Assalamualaikum dan salam muhibbahhttp://www.emocutez.com

Senyum sokmo..haa,..debaran 1994??..maksudnya semua calon spm yg lahir tahun 1994 tengah berdebar2 la sekarang termasuk la saya..cik faizah husna.. *taktaula kalau ada yang steady jeh ^_^..normal thing la kann?awak2 yang dah lebih 18 mesti dah pernah rasa debaran ni jugakkan dulu?tapi sekarang tiba masa kitorang pulak..haih..memang tak senang duduk la jugak kadang2..yela mana taknya..bimbang jugak kalau2 result tak mencapai target terlebih target..hehe..boleh terkejut dibuatnya...amiin..

Apapun kepada semua batch 1994 yang menduduki SPM 2011 especially student SMK Sungai Pusu,Gombak..sekarang masa untuk kita bertawakkal sahaja..dan perbanyakkan berdoa… ingatlah tiada apa yang mustahil dengan keizinan Allah..we’ve done our best right?*even ada jugak yang macam kita bajet2 dah buat yg terbaik..:P ..tapi takpe..just go on with the flow..saya pun taktau nak cakap apa sebab saya sendiri pun dah macam tak tentu arah sangat sekarang..asyik pikir dapat berapa jeh nanti..




Awak2 sekalian, saya insan bernama faizah husna memohon jutaan kemaafan kepada mereka yang mengenali diri ini secara langsung ataupun tidak..maafkan andai saya pernah terkasar bahasa, tersalah bicara,terpukul,terumpat,tergedik lebih ataupun segala keburukan yang pernah saya lakukan..harap dimaafkan..saya juga insan biasa..sudi-sudilah tegur saya andai tingkah laku saya tak berapa molek dipandang..



saya tak mintak banyak harap2 awak2 sudi doakan saya :

 Ya Allah,kurniakanlah saudari Faizahtun Husna Adnan dan semua calon SPM 2011 memperoleh keputusan yang cemerlang dan terbaik untuk SPM 2011 pada 21.3.2012.Berikanlah apa yang diingininya dan mampu membuat kedua ibubapanya tersenyum.Amiin.

Terima kasih doakan..

Regular heartbeat : /\_/\_/\_/\_/\_/\_
before exam : /\/\/\/\/\/\/ \/\/\

In result day : /\____________ *21st March ?
hehe..nih betul2 punya cuak.

Last word..entry nih akan melekat sampai 21/3/2012 ..selamat berjuang kawan2 1994..

wassalamhttp://www.emocutez.com  

muga hari ini lebih baik daripada semalam :)

tiada yang sempurna ✿

Assalamualaikum dan salam ceriahttp://www.emocutez.com 
apa khabar awak2 sekalian?harapnya sihat2 dan ceria2 selalu la ye.. 
jum baca nih :
Cantik, hensem, kurus, putih dipuji-puji..
Hodoh, gemuk, pendek, hitam dihina..

Siapa kita untuk menghina??
Sedangkan mereka ciptaan ALLAH S.W.T, ciptaan ALLAH S.W.T semuanya INDAH :)
✿~Tak Faham, Kita Terangkan -----> Bukan Ketawakan....
✿~Tak Tahu, Kita Tunjukkan -------> Bukan Dimarahkan....
✿~Tak Betul, Kita Nasihatkan ------> Bukan Diumpatkan....
✿~Tak Jelas, Kita Jelaskan ---------> Bukan Dirumitkan....
✿~Tak Mampu, Kita Usahakan ----->  Bukan Dimanjakan....

Setiap manusia punya kelemahan dan kekurangan, Tidak ada diantara kita yang sempurna.. Setiap orang di kalangan kita dijadikan unik kerana kita ada bakat tersendiri, kebolehan tersendiri, kemahiran tersendiri. Mungkin ada yang serupa, tapi tak sama tahapnya. Jangan samakan diri kita dengan orang lain tapi jadilah diri sendiri ..itulah yang terbaik.

  that's all..
wassalamhttp://www.emocutez.com



tiba-tiba kena marah??

Assalamualaikumhttp://www.emocutez.com

apa khabar awak2 sekalian?harapnya ceria2 selalu ye..takmo sedih2 cam saya.. 

hurm,semua orang mesti pernah rasa kena marah kann?saya punn..normal thing la kann..especially kalau dengan family pun biasa la jugakkan? tapii..kalau dengan orang yang baru kita kenal tiba2 dah kena herdik haiyoo..apa perasaan anda? mesti rasa cam tak berapa nak jadi member @ anak murid dia kan?

saya nih nak kata cepat touching takdela sangat..kalau orang marah tuh kira biasa la kann..tapi maklumla sekian lama tak kena marah..*budak baek la katakan..tiba-tiba kena marah terus touching segala bagai..

nih sebab gara2 nak belajar memandu dengan cikgu X ..

pagi tadi saya call cikgu X...

husna : salam cikgu,ni saya husna .

cikgu : ya,kenapa?

husna : saya nak ingatkan cikgu saya ada kelas dengan cikgu petang nih.. pukul 3 smpai 5.

cikgu :kau nih kan ..cakap kuat2 ckit boleh tak?!!aku ada kelas sekarang !! ..cakap betul2!!*masa tuh dah kira cukup jelas dah saya cakap..suasana cikgu tuh yang bising

husna : saya ada kelas dengan cikgu pukul 3 sampai 5 petang ni..

cikgu : haa..yelahh!! kau datang jeh apmb..nanti ak jmpe kau!!

then cikgu tuh terus matikan talian..

saya pikir laa mesti cikgu nih tengah busy..tapi masalahnya dia sendiri suruh call dia pagi hari nak kelas..yang saya call tuh kira kali ketiga dah..haduii..tapi kan yang agak terkilan dia guna bahasa "ak , kau" ...kalau usia dia lebih kurang sebaya saya..saya tak kisah sangat..tapi dah lebih 45 kot..

pas tuh minggu lepas masa susun jadual cikgu tuh sendiri cakap dia boleh datang ambil saya dari rumah..haih..mana satu tataulaa...

tiba2 jeh rasa sebak..dah laa 1st time na belajar bawak kete ngan cikgu tuh..terus hilang mood :( ...semalam punya la excited tak sabar na bawak kete..alih2 mcm nih pulak jadinya..

that's all..

doakan saya tak kena marah lagi... 



p/s :takut dengan laki2 panas baran

 

siblings :)

Assalamualaikum dan salam ceria :) 





p/s:saya tetap sayang adik beradik saya biar apa pun yang telah berlaku.. ^_^


jadilah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik ♥

Assalamualaikum dan salam ceria..http://www.emocutez.com
jum baca kisah ni :
syabab 1 : bro, aku dah kapel dah dengan dye.. semalam.. tak sangka weh dapat kapel ngan dye, dah la cun..

syabab 2 : istighfar..ingat Allah..kapel itu haram di sisi Islam..

syabab 1 : ko jeles la tu, sebab tu ko cakap macam tu kan?

syabab 2 : untuk apa saya jeles ya akhi??.. tiada manfaat apa2 pun bg saya..

syabab 1 : jangan berlagak alim sangat la kan.. yang penting aku dah dapat awek cun, so aku puas lah.. hahah.. ko tak pernah kapel ke seumur hidup ko? ko tak nak merasa ke weh hidup ngan kekasih yg ko sayang? kesian aku tgok ko.. kahkahakah

syabab 2 : akhi mahu tau kenapa saya tidak pernah kapel sekarang ni? betul2 mau taw?

syabab 1 : ye lah, nak taw lah.. kenape? ke takde awek minat kat ko ni.. hahah

syabab 2 : saya tidak mahu kapel atau berkasih sayang dengan wanita adalah kerana saya tidak mahu bakal zaujah saya juga nanti pernah menjadi dambaan kasih seorang lelaki yang bukan muhrimnya, saya tidak mahu kecantikan bakal zaujah saya pernah dinikmati oleh lelaki yang belum halal bagi nya, saya juga tidak mahu kemanisan serta kehormatan bakal zaujah saya nanti diragut oleh lelaki yg belum tentu dapat menahan nafsu nya.. sesungguhnya, saya hanya mampu berdoa.. Allah yang akan menentukan.. saya bukan lah alim, bukan juga soleh.. namun saya hanya mahu jadi yang terbaik untuk bakal zaujahku nanti.. saya tidak ingin bakal zaujah ku menangis serta bersedih andai dia tahu aku pernah berkasih sayang dgn wanita lain selain dari diri nya... saya minta diri dulu.. assalamualaikum.

syabab 1 : errr???????
kesimpulannya,cinta adalah  Fitrah Setiap Manusia,MANUSIA diciptakan oleh ALLAH SWT dengan membawa fitrah (insting) untuk mencintai lawan jenisnya. Sebagaimana firman-NYA;
Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi ALLAH lah tempat kembali yang baik(Syurga). (Ali Imran: 14).
Oleh kerana cinta merupakan fitrah manusia,Islam telah mengatur dengan tegas bagaimana menyalurkan cinta, juga bagaimana batasan pergaulan antara dua insan berlawanan jenis sebelum nikah, agar semuanya tetap berada pada landasan  etika dan norma yang sesuai dengan syariat.
Setiap manusia inginkan yang terbaik buat dirinya. Tidak kiralah, mat rempit, perompak, ataupun sekalian yang digelar manusia, bila disebut mengenai pasangan hidup, pasti ada ciri-ciri terbaik yang diidamkan.
Ayat standard kalau perempuan “Saya nak yang sayang saya sepenuh hati, yang hormat mak bapa, hensem atau tidak, itu belakang kira, yang paling penting, beriman kepadaNya”.
Yang lelaki pula “Aku tak kisah cantik atau tidak, yang penting dia baik, sopan santun, pandai jaga hati, paling bagus, pakai tudung, tutup aurat gitu”,

Tapi, yang perempuannya suka mengumpat, mulut ikut lepas, kuat melenting bila mak bapanya tegur sesuatu, nak yang beriman, tapi diri sendiri agama tak tentu hala, macam mana tuh?

Yang lelaki pun sama, nak sopan tapi adab tak terjaga, nak yang jaga hati dia tapi panas baran sepanjang masa, nak bertudung tapi aurat sendiri tunggang langgang, macam mana nak membimbing wanita baik punya?

Untuk mendapat yang terbaik, fikirkan dan ingatlah, bersediakah kita untuk menjadi yang terbaik buat yang diharapkan? Bukannya merendahkan diri sendiri, tetapi inisiatif bagaimana untuk menjadi terbaik.

" cintailah Allah nescaya cinta pasangan soleh turut dimiliki "


 sekian,
wassalam  http://www.emocutez.com 
 klik

Tolong..Terima kasih..dan Senyum

Assalamualaikum dan salam muhibbah..http://www.emocutez.com

Apa khabar awak2 sekalian? Harapnya sentiasa sihat la ye fizikal dan mental..takmo emosi2…hehe…baru boleh maintain muda..^_^

Okeyy,back to the main point..Tolong..Terima kasih..dan Senyum..kalau kita perasan gaya percakapan orang barat kadang2 lebih sopan dan manis berbanding kita.. antaranya :

Lelaki 1 : “Excuse me can you take that pen for me?”

Lelaki 2 : “sure,which one?This one?”

Lelaki 1 : “yupp,Thank you so much my love” sambil tersenyum.

Haa,cuba kalau kita letak situasi kita sebagai lelaki 2 tuh??hati mana tak berbunga dipanggil my love tiba2??mesti kita terharu kann dan rasa nak tolong lagi.Kita hidup bukan berseorangan,jadi telinga saya nih suka pulak menangkap butir-butir  bicara yang dikeluarkan orang sekeliling. Kemudian saya berfikir dan menilai ,lantas belajar tentang erti kehidupan.

Dalam situasi lain,dengan latar masyarakat berbeza :

Perempuan 1 : “Weyh,nana bak sini henset aku atas meja tuh..”   

Perempuan 2 : “nah”

Perempuan 1 : ----------- .lalu terus layan handset.

Mesti perasaan kita macam nak taknak jeh tolong kan?..yela..walaupun dia membe baik kita sekalipun,dia tetap manusia..bukan alien yang takde perasaan.kalau dia dah tolong.. ucapan terima kasih pun dah sangat memadai..yang mana menggambarkan kita menghargai bantuan dia.

Setiap perkataan yang keluar dari mulut kita memainkan peranan yang penting dalam menggambarkan siapa yang sedang mengeluarkan kata2 tersebut.

Tolong?? Terlalu beratkah unkapan tersebut?bukankah ungkapan ‘tolong’ itu juga menunjukkan rasa rendah diri.Rendah diri kerana diri sendiri tidak mampu untuk melakukan sesuatu.Jadi kita bertindak meminta bantuan orang lain.

Haa..berkaitan dengan entry kali nih..http://www.emocutez.com

Saya nak ucapkan terima kasih bebanyakk kepada member baik saya Nur Athirah Kamal Bahreen.wee~ ..nak tau sebab apa? Cuba lihat header saya kat atas tuh! Hasil tangan dia laa~ ..cantikkan??siap dalam masa sehari jeh..yela saya nih mana reti sangat bab2 seni ..:) ..berbanding dia..seni dia sentiasa awesome.

Dia nih bukan setakat hebat seni …but also seorang photographer hebat..gambar2 dia tangkap cantik punya..termasuk la gambar2 saya.. ^_^ …*gedik kan? Eyh,jupp..ada lagi sesuatu yang awesome pasal dia..dia ni budak gempak ADDMATH masa sekolah dulu..perghh..maintain A @ A+ ..hebatkan?she’s awesome on my eyes..^_^ ..

Nih dia:

special edit...
awesome kann?

Sebagai penutup bicara jangan ditinggalkan perkataan ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ dalam kehidupan seharian kita.Hakikatnya kita lemah.Paling tidak pun,kepada Allah S.W.T perlu untuk kita meminta.

That’s all..

Papai ,wassalamhttp://www.emocutez.com

 p/s :dah lama tak blogwalking..sorii..^^ 

Keistimewaan Wanita Islam ♥

 Assalamualaikum n salam ceria..:)

Seorang Lelaki Barat Bertanya Kepada Seorang Lelaki Muslim..

Lelaki barat : Kenapa wanita agama kamu menutup aurat ?

Lelaki muslim : Tersenyum sambil mengeluarkn 2 biji gula² di dlm koceknye, Lalu salah satu darinya dibukakan bungkusannya..kemudian dia melemparkan kedua gula² itu ke atas lantai..lalu bertanya kepada lelaki barat "Antara kedua-duanya mana satu yg kamu akan pilih?

Lelaki barat: Sudah tentulah yang masih dalam bungkusan

Lelaki muslim : Begitulah kami melihat dan menghormati kaum wanita agar mereka lebih terpelihara dan istimewa.
 
 

apa ada pada jari jemari kita?

Assalamualaikum dan salam ceria..http://www.emocutez.com


Dah senyum hari nih?Alhamdulillah..kalau dah senyum tuh harapnya hari2 awak lebih bahagia la ye..:)


Okeyy,apa ada pada jari jemari ??jari-jemari manusia nih ada pelbagai bentuk..antaranya:


  • Jari jemari yang panjang

  • Jari jemari yang pendek

  • Jari jemari yang tembam

  • Jari jemari yang runcing

 n so on~


tapi..semua tuh tak penting kan??Allah dah ciptakan setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan tersendiri..jadi bersyukurlah ye..


yang saya nak kongsi hari nih pengunaan jari yang memberi kebaikan kepada kita..yakni BERTASBIH @ BERZIKIR..


lihat ni

I
I
I
I
I
I
V


 



Haa,cuba praktikkan..InsyaAllah tak sia-sia..


bukankah lebih baik jari jemari kita nih digunakan untuk bertasbih.. jika dibandingkan dengan sebahagian manusia yang jari jemarinya laju menaip sms @ chatting perkara yang tidak berfaedah dengan pasangan couple yang mana tidak membawa sebarang kebaikan.

Jadi... mari sama-sama kita berubah ke arah lebih baik .InsyaAllah.




ucaplah Alhamdulillah dan bersyukurlah dengan segala nikmat yang kita perolehi..:)

sekian,menulis sambil menasihati diri sendiri..

wassalam.http://www.emocutez.com

tabahnya kita, lagi tabah si kecil ini .

Assalamualaikum w.b.t 

lihat gambar di bawah..sama2 kita bermuhasabah :

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
v




Kadang2 pasangan bercinta bila putus cinta tak mampu nak menerima hakikat,sampai sanggup tak makan dan minum,hilang semangat dan yang paling teruk sampai bunuh diri..

Lihat gambar ini,seorang kanak-kanak di Palestin ini terpaksa membantu membesihkan darah ahli keluarganya yang dibunuh dekat Ramallah, Palestin..

Astaghfirullah..adakah kita setabah ini? 

renung-renungkan ya kawan2..

wassalam ..

muga hari ini lebih baik daripada semalam :)

mama n anak dengan pesebuk.

 Assalamualaikum n salam muhibbah..http://www.emocutez.com

jum baca kisah ni..

Suatu petang, remaja umur 14 tahun menghadap internet dengan seriusnya. Hari ini adalah hari pertama dalam hidupnya. Sudah 2 bulan beliau mengikat perut dengan hanya memakan kerepok lekor di kantin 50 sen sehari, semata-mata untuk membeli seketul USB Broadband dan melanggan perkhidmatannya.

Dengan berbekalkan CPU kapcai peninggalan arwah bapanya, kelihatan matanya bersinar-sinar ada bintang-bintang mata dah macam kartun, memandang skrin monitor CRT 14 inch setengah. Kelihatan mamanya ada sekali di sebelah.

Mama: "Nape sampai menggigil tangan tekan tetikus tu?"
Anak: "Sebak mama. Bukan senang nak dapat main internet kat rumah kita. Pilu betul. Kita bukan orang senang." ( menitis air mata jernih di pipi dan hidung )
Mama: "Dah. Dah. Cuba bukak Facebook yang orang duk gila-gila siang-malam main tu."
Anak: "Baik, mama."
Mama: "Nanti. Ustaz misai lebat depan rumah kita kata, kena niat betul-betul dulu sblm main benda ni. Dia kata bahaya."
Anak: "Apa niatnya?"
Mama: "Sahaja aku berfacebook kerana Allah Taa'la."
Anak: "Boleh ke niat macam tu?"
Mama: "Taram aje lah. Kita bukan ustaz, dia yang ustaz."
Anak :"Kita niat sama-sama ye."

"Sahaja kami berfacebook kerana Allah Taa'la!" (niat kuat2 sama..bergegar rumah papan beratap zink dorang)

FB dilog-in after register.

Anak: "Eh, mama. Tengok, seksinya gambar-gambar kat sini. Dorang ni artis ke? Tak pernah tengok pun kat tv. Artis sampingan kot belakang tabir. Gaji murah je la tu. Kalau murah maknanya artis murahan la tu. Tengok-tengok..ramainya gadis miskin. Mak ayah dia tak mampu beli tudung macam mama pakai skrg ni pun. Kesiannya dorang. Eh, mama..dorang ni dah kahwin ke, siap pegang2 tangan ni. Nampak macam budak UPSR je muka dia ni."

Mama: "...."

Anak: "Mama, mama, are you ok? Kenapa muka mama merah padam ni?"

Mama: "Dah, tutup benda ni dengan kadar segera! Mari ikut mama tanam ubi kat belakang rumah." (sambil menekan tubi butang power kat CPU berhampiran kakinya dengan ibu jari kaki )

Anak: "Wat epen, mama? I ken understand!"

Mama terus menarik tangan anaknya ke belakang rumah dan bagi cangkul.

Mama: "Ni lagi berfaedah, dapat hasil."

Anak: "....." ( terbeliak mata memandang cangkul akibat kemalasan melanda tiba-tiba dek cangkul bukan benda yg seronok dan tak perlu sambung WIFI )

Mama: "Facebook, kau memang syaitoooonnnnn~~!" ( gumam mama dalam hati ).

THE END 

apa macam?hehe..lucu la jgak gelagat mak n anak nih kann?sebenarnya facebook nih tak haram dan tak salah ...tapi semua bergantung kepada cara kita gunakannya..
renung-renungkan..http://www.emocutez.com 






 that's all
papai,wassalam

sumber : FB ..^-^