Alangkah Indahnya UKHUWAH itu ~


Assalamualaikum dan salam ceria :) 

Harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat serta sentiasa berada di bawah lembayung rahmatNya , InsyaAllah .. sama-sama kita tingkatkan iman kita hari ini dan jadikan ianya lebih baik daripada semalam ..Amiin ^_^

UKHUWAH ??



Apa itu ukhuwwah?

Ukhuwah itu bukannya:
  • syok dan berasa teruja dalam bulatan-bulatan gembira dan ketika berpogram di hujung minggu sahaja.
  • bunga-bunga dafodil yang tumbuh mekar di taman sambil arnab-arnab gemuk berlari-lari.
  • ketika kita berasa bahagia berlaga-laga pipi berborak bantal dengan ikhwah yang tercinta semata.
  • kecintaan terhadap seorang insan lain dengan penuh perasaan dan kesungguhan, namun apabila ada masalah pada perhubungan itu, kita terus jauh lari meninggalkan Tuhan. 
BUKAN ! 

Konsep Ukhwah Islamiyyah ialah persaudaraan atau kasih sayang yang bermatlamatkan mardhatillah yang mana ianya merupakan kurniaan atau pemberian daripada Allah swt. Dia melontarkannya kepada hati-hati hambaNya yang ikhlas dan suci. 
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat 63)



Mengikut pandangan Hassan al Banna : yang dikatakan ukhuwah adalah terikatnya hati dan nurani dengan ikatan akidah.Akidah adalah sekukuh kukuh ikatan dan semulia-mulianya.Kekuatan yang pertama adalah kekuatan kesatuan.Tidak ada kesatuan tanpa CINTA KASIH : minima cinta kasih adalah kelapangan dada dan maksimanya adalah itsar( mementingkan orang lain dari diri sendiri )

Acapkali kita tidak akan menyangka bahawa kadang-kadang insan yang pernah hadir dalam hidup kita memberi kesan yang sangat bermakna kepada kita apabila berjauhan.Inilah yang dikatakan tautan hati kerana Allah.Ukhuwah itu terlalu indahkan?? Titik pertemuan ukhuwah yang sebenarnya adalah semuanya kerana RABBUL IZZATI.

Nilai ukhuwah itu, semestinya akan bernilai dengan panjang tempoh masa dan pertemuan. Kerana di situlah kita saling berkenalan. Memahami rentak peribadi sahabat kita. Di situlah juga kita mencipta kenangan. Mencipta sebuah persahabatan. Sejauh mana eratnya ukhuwah kita, kerana tempoh masa kita bersama serta sejauh mana kita menilai dan menghargai ukhuwah kita. Biarpun perpisahan itu lumrahnya tetapi nilainya adalah siapa kita, peranan kita serta komitmen kita terhadap ukhuwah kita. 



coretan ini ku tujukan khas buat para sahabat yang mengenal diri ini sama ada secara langsung atau tidak..terutamanya buat sahabat2 seperjuangan dari sekolah rendah sampai sekolah menengah , sahabat2 ibnu sina , SAQ , dan juga sahabat2 di Darul Quran .

saya sayang kamu semua kerana Allah.. bukankah mengasihi temannya lebih dari diri sendiri dan hanya kerana Allah , InsyaAllah akan beroleh halawatul iman juga ??

 sahabat , 

“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”. (Hadis riwayat Imam Ahmad)

aku begitu merindukan , sahabat2 yang pernah aku kenali ..kerana apa? kerana merekalah aku dapat merasai ukhuwah itu . :) sejujurnya aku mudah untuk berkawan tapi amat payah untuk bersahabat..kerana pada anggapan aku dulu , semua orang sama , tak boleh dipercayai , dan akan bahagia bila bergelak ketawa sahaja..tapi jika sebaliknya mereka kurang memahami kita..

akan tetapi dalam hati aku pernah terdetik berertikah hidup aku jika aku punyai sahabat ? ?

Alhamdulillah Allah tetap menghadirkan beberapa orang sahabat dalam hidupku,pada sangkaanku mereka cuma kawan2 biasa tapi apabila mereka mula mengajak aku ke arah Islam yang sebenar aku jadi sangat2 terharu dan teruja.tatkala aku jatuh dan bangun mereka  akan sentiasa mengingatkan aku tentang Allah..Alhamdulillah . 

Terima kasih Ya Allah kerana menghadirkan sahabat seperti ini dalam hidupku.

Sahabat , tidak rugikan andai kita bersahabat ukhuwah fillah kerana ALLAH ?? di dalam ajaran Islam persaudaraan adalah satu tonggak yang menjadi tunjang kepada pembinaan sesebuah masyarakat Islam yang kukuh dan sendi yang  menghubungkan anggota masyarakat.
kadang-kadang kita akan terfikir sejenak , apakah sebenarnya yang dikatakan ukhuwah , cinta dan kasih sayang ?hakikatnya gabungan ketiga-tiga perkara tersebut adalah UKHUWAH . yang mana merupakan pemberian daripada Allah .Nilai ukhuwah sangat tinggi menyebabkan ianya tidak dapat dibeli dengan harta ataupun diwariskan.

sahabat , 
ukhuwah...perlulah ikhlas kerana ALLAH dan mestilah disertai dengan iman dan taqwa. ukhuwah juga perlulah berlandaskan manhaj islam iaitu bersama-sama berjanji untuk menegakkan syariat ALLAH dan menjadikan RASULULLAH sebagai rujukan dalam setiap keadaan serta didirikan atas dasar nasihat menasihati kerana ALLAH.
Imam Muslim telah meriwayatkan satu hadis di dalam sahihnya yang menceritakan soalan malaikat kepada seorang lelaki yang ingin menziarahi saudaranya di sebuah kampong.

Malaikat itu bertanya, “Ke mana kamu hendak pergi?”

Jawab lelaki itu, “Aku ingin menziarahi saudaraku di kampong ini”.

Malaikat itu bertanya lagi, “Adakah kamu mempunyai sebarang kepentingan di sana?”

Lelaki itu menjawab, “Tidak melainkan aku menyintainya kerana Allah.”

Kemudian malaikat itupun berkata, “Sesungguhnya aku adalah utusan Alah yang diutuskan oleh Allah kepadamu untuk menyatakan bahawa Allah menyintaimu sebagaimana sahabatmu keranaNya”.


sahabat , saya mengasihimu kerana ALLAH dan ku pinta kasihiku kerana ALLAH juga.Moga indah ukhuwah kita bertemu dan berpisah kerana ALLAH .

*MAAF PANJANG SANGAT*

sehingga bertemu di lain masa InsyaAllah.. 
papai, wassalam ^_^ 



tanda-tanda hati mati

Assalamualaikum dan salam ceria.. :)

apa khabar awak2 sekalian?apa khabar iman kita hari ini ?? semalam ?? esok ?? dan seterusnya..harapnya masuknya kita ke bulan rejab ini menjadi platform untuk kita terus meningkatkan iman dan amal ..InsyaAllah^^.. haaa, saja nak kongsi..setelah sekian lama berblogging*sejak f5 (1 tahun setengah yang lalu) inilah post saya yang ke 100..hehe..lambat kann??tapi takpe sekurangnya update lah jugakk.. :) 

okeyy,nih nak kongsi sedikit peringatan.jum hayati sama2 ye..

Sahabatku, inilah diantara tanda-tanda hati yang MATI :


1. Kita mengaku kenal dan cinta Allah, tapi tidak menunaikan hak Nya
2. Kita mengaku cinta Rasulullah tetapi mengabaikan sunnahNya
3. Kita membaca Al Qur’an tapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya
4. Kita memakan nikmat Allah, tapi tidak mensyukuri pemberianNya
5. Kita mengaku musuh syaitan, tetapi mengikutinya
6. Kita mengakui nikmat Syurga tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya
7. Kita mengaku adanya siksa Neraka, tetapi tidak berusaha menjauhinya
8. Kita mengakui bahawa kematian akan datang pada setiap jiwa, tetapi tidak berusaha mempersiapkan bekalnya
9. Kita sibuk membuka aib orang lain, tapi tidak pernah ingat akan aib diri
10. Kita menghantar dan menguburkan jenazah tetapi tidak mengambil hikmah darinya.
kita boleh nilai sendiri sejauh mana matinya hati kita.Sama-sama kita cuba hidupkan semula hati kita dengan  berusaha melaksanakan perintah Allah secara berterusan dan menjauhi larangannya.Hati adalah milik Allah SWT, kematian hati adalah satu perkara yang menakutkan bagi insan yang bergerak mencari keredhaan Allah SWT dalam kehidupannya.


 wallahua'alam..jumpa lagi di masa akan datang InsyaAllah..
papai,wassalam ^_^

12 mei 2013..^_^


Assalamualaikum dan salam ceria.:)

Apa khabar ?? Harapnya semua dalam keadaan sihat dan dipermudahkan segala urusan InsyaAllah ..^^

Haa,tengok tarikh hari nih..12 Mei 2013 ..konfirm punya tarikh keramat buat adik2 diploma Darul Quran yang bakal berdaftar hari nih..dan dengan itu menandakan kami bakal akak2 sem 3 dah ada junior..huhu..dan dah jadi kakak.


barisan pimpinan PERKEMAT DARUL QURAN ..

sedikit pesanan buat adik2..hehe..dah melangkah masuk DQ usahlah berpaling..tetapkan pendirian..peliharalah biah solehah yang sentiasa akak2 dan abang2 cuba nak jaga..mana2 akhlak yang baik jadikan ikutan dan mana yang kurang jadikan sempadan..warga Darul Quran bukanlah sempurna semua aspek..semua masih lagi dalam proses perbaiki diri..yang penting saling mendokong antara satu sama lain..jaga Quran molek..dan akhir kalam, SELAMAT MENYERTAI DAN MENJADI WARGA DARUL QURAN..

DUA sem cepat jeh masa berlalu, tahun lepas daftar tarikh 7 mei 2013..ingat lagi den tarikh tuh..keadaan debarnya , takutnya ..semualah..tapi Alhamdulillah masih mampu bertahan sampai sem 3..doakan saya mampu bertahan sampai habis sem 6 ea..bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah..:)


group haluan siswa :)


Nak dijadikan cerita saja nak ungkit kisah lama masa orientasi dulu ..seminggu kot..perghh..memang TERBAIKK..bina confidence habis..alaah,nangis2 tuh biasa la tuh..homesick kadang2..hehe..yang penting TARBIYAH yang dibawa sangat memberi kesan luar biasa ..mungkin semua orang tak rasa macam mana saya rasa tapi saya tak anggap ianya sebagai satu penghalang untuk faham agama islam dengan mendalam..saya akui saya datang dari ceruk sekolah menengah biasa..dan perkataan TARBIYAH,THAQAFAH semua tuh tak pernah didengari dan hakikatnya tak pernah terdetik nak ambil tahu..TAPI apakan daya kalau Allah nak jugak bagi kita peluang nih mustahil untuk kita menolaknya kan?

Takpelah..semua tuh dah berlalu..orientasi (haluan siswa & syabab ) juga bawa makna yang besar dalam konteks ukhuwah..dapat satu kumpulan semua benda kena buat sama2..kena belajar pertahankan agama dan sahabat  serta semualah..dan masa tulah terasa indahnya ukhuwah andai berlandaskan syariat..masa mula2 biasalah agak kekok..blurr2..tapi lama2..faham2 jelah kann?? ^_^

Apapun buat adik beradik haluan siswa,syabab dan semualah,

K.SHAKIRAH,K.HANANEE,K.DIJAH,ATHIRAH,FARAH,FAQEHAH,HAIFA,K,FATHONAH,K.ALIA,FASEHAH,HAFAWATI,RASYIDAH,AISYAH,HANISAH,HANASOFEA,K.AMALINA,KAMALIA,AINA,IZZAH,JANNAH,AISYAH,SYAZANA & SEMUA.  

Sorry for everything..dan terima kasih ats segalanya..memang lucu pun kann semua benda yang kita lalui ..bab naik bukit..masa presentation depan lecturer yang baikkk… dan semualah(haluan siswa)..dan semestinya ia menjadi sebahagian daripada sejarah kita sepanjang di Darul Quran..Sekarang kita bakal menginjak ke sem 3..sem ikut syukbah masing2..jadinya sama2 kita cuba jaga Quran betul2 dan bukan semata2 nak exam..banyak yang nak kena bawak tuh dan kita tak akan mampu hadam semua tuh andai Allah tak izinkan..sama2 kita cuba jaga hati sepanjang gerak kerja semua ye..maaf atas salah silap ..dan harapnya ukhuwah yang pernah terjalin ini tak akan pernah pudar dan kekal hingga akhirnya InsyaAllah..muga dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat..ukhuwah fillah Abadan abada..sayanggg MARBAWI..^^

-HALUAN SISWA-





k,sehingga berjumpa lagi akan datang InsyaAllah..
papai~ wassalam..

Dia ayah saya..


Assalamualaikum dan salam ceria ^_^

Okay..sekian lama tak diupdate ..maaf ye..apa khabar awak2 sekalian?sihat?@ masih demam PRU13 lagi?mungkin setengah boleh terima hakikat setiap keputusan yang diumumkan hari tu n mungkin ada yang sebaliknya..saya??HANYA MAMPU TERSENYUM ^_^ …*under age..apapun tenang2 aja yaa..PASTI ada hikmah atas kemenangan dan kekalahan yang berlaku..yakinlah dengan ketentuan Allah..THINK POSITIVE!!

Okeyy..main post nak cter jeh snaye..

Hari ni hari lahir abi saya.. ^^ ..He’s 50 and above tapi Alhamdulillah sihat lagi sampai sekarang..dia antara insan terpenting dalam hidup saya..jalan hidup dia tak mudah dan penuh onak duri..tapi ayah saya bukan calang2 orang yang mudah putus asa dan mudah ikut cakap orang..dia ada pendirian dia sendiri..sehinggalah dia boleh capai tahap sekarang.

ingat lagi ada sekali ayah masuk hospital..lusanya nak exam SPM PQS kalau tak salah..mak jaga ayah kat hospital..kat rumah ada adik laki 4 orang kena jaga..semua sekolah rendah n yang bongsu baru 2 tahun...masa tuh macam taktau nak buat apa..makan pakai adik2 kena uruskan, dah rasa cam jadi mak betol dah masa tuh..yang paling tak boleh lupa si adik kecik tuh malam2 rengek2 nangis sampai 2,3 pagi nak mak..memang tak sentuh buku lansung masa tuh..

malam nak exam baru mak balik..masa tuh memang dah pancit *mmg ta layak jd mak lagi..hehe..n terus tido..nasib baik esoknya exam petang..pagi tu ..tawakkal jeh selak2 mana yang rasa nak baca then terus gy sekolah..masa exam tuh pergghh.. memang pasrah habis..jawab ikot pen jeh nak tulis n apa2 yang terlintas kat fikiran..

n Alhamdulillah..Allah bagi keputusan yang tak pernah saya sangka..dengan baca buku last minutenya..satu-satunya subjek dpt A+..okeyy..setengah orang kata subjek tuh mudah jeh..saya akui tapi semua takkan cemerlang kalau bukan Allah yang bagi kann?? :)

kayy..tuh jeh nak citer..sama2 kita belajar berkorban untuk mak ayah ..n Allah sentiasa ada dengan kita , so don't feel lonely kayy..

apapun saya minta kalian doakan kesejahteraan ayah saya ea..doakan ayah saya panjang umur dan dipermudahkan segala urusan..

Abi..i love you..thanks for everything..Husna memang anak yang nakal n selalu tak dengar cakap..tapi husna masih lagi dalam proses perubahan... terima kasih atas segala tunjuk ajar..banyak sangat yang husna belajar dari abi..i know you're a very great person <3 ..take care..


he's a caring n loving father..


dan juga insan yang sentiasa berpandangan jauh.

okeyy..setengah orang kata muka dia macam Dr.Fadzilah Kamsah..hehe..saya taktau lah bahagian mana ayah saya iras dengan beliau..apapun saya akui ayah saya memang kacak.

sekian..wassalam..jumpa lagi akan datang..InsyaAllah.. :)