jadilah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik ♥

Assalamualaikum dan salam ceria..http://www.emocutez.com
jum baca kisah ni :
syabab 1 : bro, aku dah kapel dah dengan dye.. semalam.. tak sangka weh dapat kapel ngan dye, dah la cun..

syabab 2 : istighfar..ingat Allah..kapel itu haram di sisi Islam..

syabab 1 : ko jeles la tu, sebab tu ko cakap macam tu kan?

syabab 2 : untuk apa saya jeles ya akhi??.. tiada manfaat apa2 pun bg saya..

syabab 1 : jangan berlagak alim sangat la kan.. yang penting aku dah dapat awek cun, so aku puas lah.. hahah.. ko tak pernah kapel ke seumur hidup ko? ko tak nak merasa ke weh hidup ngan kekasih yg ko sayang? kesian aku tgok ko.. kahkahakah

syabab 2 : akhi mahu tau kenapa saya tidak pernah kapel sekarang ni? betul2 mau taw?

syabab 1 : ye lah, nak taw lah.. kenape? ke takde awek minat kat ko ni.. hahah

syabab 2 : saya tidak mahu kapel atau berkasih sayang dengan wanita adalah kerana saya tidak mahu bakal zaujah saya juga nanti pernah menjadi dambaan kasih seorang lelaki yang bukan muhrimnya, saya tidak mahu kecantikan bakal zaujah saya pernah dinikmati oleh lelaki yang belum halal bagi nya, saya juga tidak mahu kemanisan serta kehormatan bakal zaujah saya nanti diragut oleh lelaki yg belum tentu dapat menahan nafsu nya.. sesungguhnya, saya hanya mampu berdoa.. Allah yang akan menentukan.. saya bukan lah alim, bukan juga soleh.. namun saya hanya mahu jadi yang terbaik untuk bakal zaujahku nanti.. saya tidak ingin bakal zaujah ku menangis serta bersedih andai dia tahu aku pernah berkasih sayang dgn wanita lain selain dari diri nya... saya minta diri dulu.. assalamualaikum.

syabab 1 : errr???????
kesimpulannya,cinta adalah  Fitrah Setiap Manusia,MANUSIA diciptakan oleh ALLAH SWT dengan membawa fitrah (insting) untuk mencintai lawan jenisnya. Sebagaimana firman-NYA;
Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi ALLAH lah tempat kembali yang baik(Syurga). (Ali Imran: 14).
Oleh kerana cinta merupakan fitrah manusia,Islam telah mengatur dengan tegas bagaimana menyalurkan cinta, juga bagaimana batasan pergaulan antara dua insan berlawanan jenis sebelum nikah, agar semuanya tetap berada pada landasan  etika dan norma yang sesuai dengan syariat.
Setiap manusia inginkan yang terbaik buat dirinya. Tidak kiralah, mat rempit, perompak, ataupun sekalian yang digelar manusia, bila disebut mengenai pasangan hidup, pasti ada ciri-ciri terbaik yang diidamkan.
Ayat standard kalau perempuan “Saya nak yang sayang saya sepenuh hati, yang hormat mak bapa, hensem atau tidak, itu belakang kira, yang paling penting, beriman kepadaNya”.
Yang lelaki pula “Aku tak kisah cantik atau tidak, yang penting dia baik, sopan santun, pandai jaga hati, paling bagus, pakai tudung, tutup aurat gitu”,

Tapi, yang perempuannya suka mengumpat, mulut ikut lepas, kuat melenting bila mak bapanya tegur sesuatu, nak yang beriman, tapi diri sendiri agama tak tentu hala, macam mana tuh?

Yang lelaki pun sama, nak sopan tapi adab tak terjaga, nak yang jaga hati dia tapi panas baran sepanjang masa, nak bertudung tapi aurat sendiri tunggang langgang, macam mana nak membimbing wanita baik punya?

Untuk mendapat yang terbaik, fikirkan dan ingatlah, bersediakah kita untuk menjadi yang terbaik buat yang diharapkan? Bukannya merendahkan diri sendiri, tetapi inisiatif bagaimana untuk menjadi terbaik.

" cintailah Allah nescaya cinta pasangan soleh turut dimiliki "


 sekian,
wassalam  http://www.emocutez.com 
 klik

19 comments:

  1. nice dik.
    sis ummu like ^_^
    maka
    jadilah yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. apa yg kita bg itu yg kita dpt.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp..what u give is what u get.. *translate..hehe :)

      Delete
  3. betol2.. cubalah jadi yg terbaik utk dpt yg terbaik.. hehe :)

    ReplyDelete
  4. jadilah yg terbaik utk mendapat yg terbaik
    nice sharing husna ;)

    ReplyDelete
  5. " cintailah Allah nescaya cinta pasangan soleh turut dimiliki " :')
    terima kasih ^^

    ReplyDelete
  6. baru perasan header baru. lawa ^^ yep. jadilah yang terbaik agar dapat yang terbaik juga :)

    ReplyDelete
  7. ayu rase, ayu xlayak tuk dpt lelaki yg baik..sbb hati ayu sendiri pun dah penuh dgn maksiat...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis ayu.. :)
      mgkin sy pun pena lalui ape yg akk lalui..tapi pintu taubat Allah sentiasa terbuka untuk hambaNya yang hendak berubah ke arah lebih baik..InsyaAllah, esok masih ada.. ^_^

      Delete
  8. kemain panjang entri ni.. penat den baco.. ***yup2, setuju dgn entri... tapi kalau terlalu baik sangat pun takut jugak.. eheeee

    ReplyDelete
  9. bila adew budak ajak CK kapel.. CK kata jom la kawen wat pe kapel2 huhuhu :D

    ReplyDelete

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^