K.A.W.A.N ♥ ♥ ♥

Assalamualaikum dan salam ceria.. http://www.emocutez.com

Apa khabar awak2 sekalian? …diharapkan semua baik2 dan sihat2 selalu ye..

K.A.W.A.N..dan S.A.H.A.B.A.T apakah?? mungkin bagi sesetengah orang tak begitu peduli tentang kepentingan persahabatan...dan menganggap semua kawan sama sahaja..tapi TIDAK bagi saya. :) ..Bagi saya kehadiran mereka agak penting dalam kehidupan saya setelah kehadiran IBUBAPA dan adik beradik saya.

Sebenarnya terlalu banyak perbezaan antara seorang kawan dan seorang sahabat..berdasarkan pengalaman yang saya pernah lalui..cukup mudah untuk menemui seorang kawan..tapi begitu sukar untuk mencari seorang sahabat..yeke? hehe…ni pendapat saya laa…sebab perhubungan antara kawan bila2 masa boleh terjalin..tapi perhubungan antara sahabat mengambil masa dan perlukan keserasian.. kadang2 kita akan berasa selesa berkawan dengan seseorang dan inginkan dia menjadi teman baik kita tapi mungkin tidak bagi dia..yang hanya menganggap kita kawan2 biasa sahaja.Begitu juga sebaliknya.

Tapi kadang2 permulaan sahabat.. tak begitu sukar jika tercipta keserasian  dan kesefahaman dalam tempoh yang sekejap.Ini semua bergantung kepada sikap indivdu itu sendiri..kebanyakan mereka yang peramah mungkin mudah untuk mencari kawan..dan yang jenis malu2 sikit mungkin tak ramai kawan..tapi berdasarkan pengamatan saya..kebanyakan rakan2 yang pemalu ..mereka bukannya pemalu dan tak boleh dibuat kawan tapi mereka perlu mengambil masa untuk cipta keserasian dengan semua orang dan agak segan untuk memulakan perhubungan.



Bagi saya istimewanya seorang sahabat di mata saya adalah kerana wujudnya kejujuran..kesefahaman, keikhlasan,keseronokan dalam menjalin ikatan..Berbeza dengan seorang kawan mereka mungkin hanya akan hadir ketika kita gembira dan gelak tawa sahaja..melalui seorang sahabat kita pastinya mampu meluahkan apa sahaja kepadanya..dan begitu juga dengan si dia..ianya seolah2 ada ‘chemistry’ yang menyebabkan kita saling bergantung dan membantu antara satu sama lain..TAPI INGAT..jangan terlalu letak pergantungan kepada seorang sahabat …letakkan pergantungan kepada Allah terlebih dahulu tau..^_^

Nak cari seorang sahabat ? tidak senang dan tidak susah..

1. jadi diri sendiri dan JANGAN hipokrit

2. Ikhlas dalam menjalinkan ukhuwah

3. JANGAN pentingkan diri sendiri

4. Membantu mana2 yang memerlukan bantuan.

5. Jangan merendah2kan seorang kawan

6. Jaga percakapan supaya tidak melukai perasaan orang lain..

Dan yang terakhir…jadilah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik..maksudnya kita baik dengan semua orang ..InsyaAllah akan hadir jua seorang sahabat yang lebih baik daripada apa yang kita harapkan.Mungkin banyak lagi sebenarnya cara untuk mendapat seorang sahabat dan mungkin awak2 ada pendapat berbeza..tapi itu semua bukan penghalang untuk menemui seorang sahabat..lain manusia lain caranya..Awak2 pun mesti punya seorang sahabat kan? Agak2 macam manalahkan permulaan ikatan tuh…kadang2 boleh bermula dengan keserasian,bermula dengan peristiwa lucu,peristiwa sedih ataupun sebagainya..saya doakan supaya ikatan persahabatan kalian kekal untuk selamanya.. 

Apapun..pada entry kali  ini jugak..untuk sahabat2 blogger ..sama ada yang baru ataupun yang lama salam ukhuwah saya ucapkan.. mungkin saya tidak mengenali awak2 secara langsung tapi kalau Allah sudah tetapkan antara kita akan terjalinnya ikatan persahabatan maka akan terjadilah..… Untuk sahabat2 seperjuangan saya yang pernah lalui pelbagai kenangan pahit manis bersama saya.. harap ianya akan kekal untuk selamanya..mungkin di ipta/U nanti kita akan peroleh lebih ramai kawan baru dan sahabat baru..tapi saya harapkan ukhuwah yang terjalin antara kita akan kekal untuk selamanya..

Sekian..mungkin ini entry ini terakhir buat sementara waktu..@ mungkin untuk sebulan..memandangkan saya akan menjalani satu kursus untuk sebulan..kursus apa? Hehe..biarlah rahsia..tapi yang penting bukan kursus kahwin..^_^

Apapun muga kita bertemu lagi di lain masa..doakan perjuangan saya di masa akan datang..sehingga kita bertemu lagi di lain masa..muga Allah merahmati perjalanan awak2 sekalian..sayang selalu.. ^_^


That’s all…wassalam..http://www.emocutez.com






38 comments:

  1. betul tu.. kawan dan sahabat memang berbeza.. mudah-mudahan bersahabat hingga ke syurga.. :)

    salam ukhuwah juga buat awak.. :)jangan lupa berceloteh balik ya lps sebulan tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. ^_^
      salam ukhuwah jugak..n i'm back..hehe...

      Delete
  2. Yup, sahabat sejati sukar di cari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp...meskipun sukar tp.. InsyaAllah pasti kita akan temuinya suatu hari nty.. :)

      Delete
  3. tajuk kawan
    ALhamdulillah, sihat je teman kat sini..
    memangla nak cari dalam keserasian dalam berkawan agak sukar tap dalam lama kelamaan akan wujud keserasian tanpa kita sedar..
    dalam berkawan kita kena jujur sesama kita. dan INSYAALLAH akan kekal perhubungan.
    Dan yang penting dalam berkawan kena ada sifat sabar dan buang sikap ego itu. Itu lah yang paling penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..muga sihat selalu hendaknya.. :)
      yupp..setuju sgt dengan statement kamu..yg penting keikhlasan dan kejujuran dalam persahabatan amt penting..^^

      Delete
  4. selemah-lemah manusia ialah manusia yang tak boleh mencari sahabat..tetapi manusia yang lebih lemah daripada itu adalah manusia yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol2..n kita tidak akan pernah memiliki seorang teman..jika kita mengharapkn seseorang tanpa kesalahan..:)

      Delete
  5. best entry ni..setuju sangat-sangat..
    kita kawan..sahabat??..insyaAllah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks... ^-^
      yupp..insyaAllah..salam ukhuwah.. :)

      Delete
  6. bercakap tentang sahabat ni,yang paling potong stim kalau yang kita da lama tak jumpa,tetiba kol nak jumpa...tau2 nak ajak g meeting MLM...>_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...sahabat kita istimewa dlm pelbagai cara kann2? :)

      Delete
  7. Replies
    1. mungkin agak sukar..tp tidak ada yang mustahil .. :)

      Delete
  8. betul tu husna..besar sebenarnya perbezaan kawan dan sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp..sangat mudah utk menemui seorang kawan..tp agk sukar utk menemui seorang sahabat...walaupun begitu yg pnting skali adalah kejeujran dan keikhlasan dalam menjalinkan ukhuwah...^^

      Delete
  9. apa2 pun kita juga kena la ada sifat2 seorang sahabat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju.. :)
      n yang penting jangan hipokrit ..jd diri sendiri adalah yg trbaik ^^

      Delete
  10. sangat setuju dgn nombor 3 dan 4. dengan no 3 dan 4 ni, sy dpt sorang sahabat. dia tlg sy masa susah senang. syukur sgt2.

    may Allah bless u too. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..syukurla kalau macm tuh :)
      muga persahabatan kalian kekal hingga ke syurga ..^_^

      Delete
  11. setuju!

    sahabat dan kawan is two different thing. Sahabat tue yg kite perlu kan. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir-pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara antara pasir2 tersebut.. :)

      Delete
  12. ssh nk cari kawan yg betul memahami dan setia pd kita kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp...mmg sukar...kdang2 kte rse cam da ptus harapan..tp tnpa kita sedari masih ada yang sedang mnghargai kita.. :)

      Delete
  13. susah nak cari sahabat zaman sekarang ni. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu hakikat yang sebenar. :)
      tp tiada yang mustahil kann?..InsyaAllah pasti akn hadir seorang sahabat baik suatu hari nty..^^

      Delete
  14. yup betul..
    insyaAllah dipermudahkan...amin...

    pss haa kim salam kt sahabat awak nur amalina ye ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..
      hari tuh sy ad jumpa kak amalina kt Darul Quran..ta smpat na borak pnjang dgn die..coz die agk bz.. :)

      Delete
  15. hai faizah,, SPM harituh dapat brapakah yaa??? :') ^^_

    sorry lambat datang,,hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai :)
      Alhamdulillah..sederhana jeh..mungkin ta segempak amir tp sy brsyukur dgn keptusan sy.. ^^..bce la kt entry sebelum nih..

      Delete
  16. Husna :)

    Countdown tggu die balek tanah air Gombak tercinta. Hehe. Share moment gembira nanti eh. Bile eh nak cek result diploma?

    Cuak lah plak. Hope kite betiga dapat sama sama :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayong... <3 ...
      kte da blek..^^...rinduu ayong laa..sronok jmpe ayong mse intrview hari tuh..
      btw,Alhamdulillah kte bertiga dpt..tp kte masih was2..na tggu UPU lmbt lgy.. :(

      Delete
  17. Replies
    1. maaflah sy pun dah lama ta jenguk kamu pnye blog..:)
      InsyaAllah akn kmbali blogwalking spt biasa.. ^^

      Delete

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^