saya anti perokok TEGAR :)

Assalamualaikum & salam ceriahttp://www.emocutez.com 

  Lama saya tak mengupdate kann??bukan malas tapi cuma takde semangat laa…hehe..actually demam+selesema+batuk …tapi it’s ok..SMALL MATTER jeh.sebab  sakit yang dideritai di dunia sementara ini merupakan satu ujian Allah swt kepada hambanya.. Dia nak tengok kita sabar ke tidak.. redha ke tidak.. jangan sesekali kita mengeluh dengan setiap kesulitan yang berlaku ke atas diri kita.. sebab tuhan tu Maha Esa. banyak pahala yang kita perolehi sekiranya kita menghadapi sesuatu ujian itu dengan penuh sabar kepada Allah walaupun  hingga ke nafas yang terakhir .

  Haa..tgok tajuk da tau la kan saya na ckp pasal ape..nih semua gara-gara dah tak tahan nak hidup dengan perokok2 TAK BERKEPERIMANUSIAAN ..jalan sana orang merokok,jalan sini orang merokok…serius da ta tahan!!merata2 jugak nampak banner berhenti merokok,sampai kat kotak rokok pun ade gmba kesan merokok..tp haiyyaaa!!masih takde kesedaran lagi jugak. …boleh mati lemas dengan bau asap rokok uh..saya tanak mati senang2 sebab asap rokok tu jeh..awak2 pun mesti taknak jugak kn? 

Nak tau apa kesan asap rokok kepada perokok @ orang yang berada di sekelilingnya? 

1 .Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu pada rongga hidung dan mulut dan boleh   menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah.     
2. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru.                                                             
3.  Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut & pankreas.

  Banyakkan??ada banyak lagi kesan sampingan .Tu baru asap rokok belum lagi orang yang merokok..haih tatau apa nak jadi.Ada orang kata dia merokok sebab nampak macho,baru digelar jantan,tension,na hilangkan stress n whatever laa..semua alasan tak munasabah!TAPI kalau alasan sebab sakit saya tak kisah..sebab saya dah pernah jumpa dah orang sakit macam tuh.tp yang laen2 uh pada pandangan saya na musnahkan hidup sendiri..

  Walaupun ada jugak orang2 yang dekat dengan saya merokok *i mean member n cousin…tapi na buat cmneh?? DOA jelah supaya diorang cepat2 berubah..harapnya awak2 yang baca nih tak merokok jugak ea..sayangilah diri anda sendiri,keluarga dan masyarakat ..


p/s :antara ciri future zauj saya mestilah bukan seorang perokok ..hehe..

*budak nih kecik2 da pandai merokok..ish2 ta patut betul..haha*




K,papai…wassalamhttp://www.emocutez.com

Comments

  1. nice info .;).. yeah.. saya pun memang ANTI PEROKOK TEGAR !!! TEGAR MENEGAR !! huh ~ hehe..

    ReplyDelete
  2. hehe..yeahh..sebab da ta tahan hidup ngn perokok2 yg na bnuh kte snyap2..hee~ ..sep2..ANTI PEROKOK HABES2..^^

    ReplyDelete
  3. Bulan syurga firdausi : baguss...:)

    ReplyDelete
  4. kecik2 dh merokok..ishk3..hehe.. ^^

    ReplyDelete
  5. hehe..pekena bapak dye la kowt... :D

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^

Popular posts from this blog

Simple Intro DARUL QURAN

Alangkah Indahnya UKHUWAH itu ~

تعارف عن نفسك