^_^

Assalamualaikum dan salam ceria :)


Tetiba tergerak hati ni nak tulis tentang ibu dan ayah.Sebenarnya saya nak kongsi kisah usrah n makan-makan bersama muallaf beberapa hari yang lalu , tapi tu InsyaAllah next post..sori ye alang NABILA HUDA.

takpelah ok je kan semua , mungkin saat saya menulis ni mungkin agak emosi .. hehe , kenapa ? biasalah sometimes memang kita akan ada rasa macam tu kan tiba-tiba..mungkin juga sebab 2 perkara berlaku HARI INI tentang mak ayah.

pertamanya , ada seorang kakak ni yang pada pandangan saya seorang yang sangat sporting dan sangat ceria tapi di sebalik raut wajah dia ada 1001 kisah .. ayah dia sekarang kat ICU menghidapi penyakit thyroid dan paru-paru masih lemah, kena pakai oksigen, ayah akak ni jugak mula jatuh sakit pada tarikh yang sama kehilangan kapal terbang MH370  .. kebetulan akak ni anak bongsu , faham-fahamlah kan. Tadi duduk sembang dengan akak ni tiba-tiba dia kata semalam akak mimpi ayah akak meninggal .. walaupun akak tu yang mimpi tapi jujurlah saya cakap saya yang sebak yang teramat dan terus macam down, sepatutnya saya yang kena bagi semangat kat akak tuh tapi akak tu pula yang menceriakan saya semula..saya nak cakap akak kena kuat pun saya tak mampu sebab saya tak ada kekuatan seperti biasa . Entahlah , mungkin saya pernah rasa situasi macam tuh dan berharap takkan berulang.

*mohon doakan kesejahteraan ayah kepada kakak ni .Biarpun kalian tak mengenalnya tapi jika betul niat ,InsyaAllah doa akan sampai dengan izin Allah.

keduanya , tiba-tiba saya teringat seorang kawan sekolah saya she's an orphan .. 
antara ayat dia  :

Bila aku start stress, aku mula rindukan arwah mak. Aku bukan tak terima qada' dan qadar Allah. Cuma, aku rindu. Aku teringin nak luahkan macam macam dekat mak. macam-macam hendak diceritakan. Sometimes aku jealous dengan sesiapa yang rapat dengan ibu dia. Anak perempuan mesti laa nak dekat dengan mak dia kan. Aku tak fokuskan dekat overall, hanya sesetangah anak perempuan jee yang rapat dengan mak. 

Dan jangan terkejut kalau ada anak lelaki yang rapat dengan mak dia. Sometimes orang akan kasi gelaran " anak mak". wahai lelaki, berbangga laa dengan gelaran itu. Sebab itu tanda nya korang menghargai ibu korang. Yeah. jangan lupa ayah juga. 

Bila aku rindu , aku akan menangis. Mungkin aku tak dapat luahkan, aku menangis, Aku menangis bukan tanda aku lemah or aku cenggeng bagai. Aku tahu menangis lagi buat mak sedih. Bila aku rindu, aku sedekahkan al-fatihah untuk mak or baca Yassin. 

okey , saya tak tahu nak cakap apa cumanya saya harap sangat bagi mereka yang masih ada mak ayah , hargailah dan sayangilah mereka .. Itulah sebenarnya anugerah terindah yang tidak akan ada pengganti .. bagi mereka yang telah kehilangan salah seorang atau kedua-duanya semoga terus kuat semangat dan banyakkan berdoa .. InsyaAllah semoga mereka termasuk dalam golongan yang diredhai Allah .. 



Hanya orang yang sabar dan redha dengan ujian Allah sahajalah yang akan berjaya di dalam perjalanan ini. Mereka sering mendapat kelebihan kurnia dan kebesaran daripada Allah pada saat-saat bala musibah itu, yang kadang-kadang tidak mungkin didapati dengan sembahyang dan puasa.

Kenangilah jasa dan pengorbanan mereka itu. Kasihanilah mereka di hari tua.Hulurkanlah bakti kepada mereka sepanjang masa. Mudah-mudahan hari tua mereka dipenuhi kegembiraan, alam barzakh mereka dipenuhi ketenangan dan dipermudahkan Allah kepada mereka untuk memasuki syurga-Nya pada hari akhirat.

wallahualam , jumpa lagi .. 
papai.. wassalam 

Comments

Post a Comment

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^

Popular Posts