hakikat kehidupan


Assalamualaikum dan salam ceria ..http://www.emocutez.com

Mungkin ini post terakhir sebelum melangkah memasuki alam semester yang ke-2.mohon maaf ya..^^ demi mengejar cita-cita sanggup ku lupakan segala kesukaanku,kemahuanku dan segalanya..*eceyh..hehe..masa pantas berlalu..tidak ku sangka diriku ini sudahpun melangkah masuk ke alam U..dan telahpun tamat sem 1 dengan keputusan yang.. Alhamdulillah.. :) 

tak banyak yang saya nak bicarakan..cuma nak coretkan.. apakata kita imbas kembali siapa kita yang dahulu?? adakah kita masih seperti dahulu??@ lebih baik daripada dahulu??@ lagi teruk daripada dahulu??

kalian punya jawapan mana satu? InsyaAllah mesti semua lebih baik daripada dulukan?tak kisah lah lebih baik dari segi apapun tapi yang penting hari-hari yang pantas berlalu memberi kesan positif dan perubahan yang baik kepada kita walaupun sedikit.



sejujurnya,saya sendiri pun kadang2 rasa diri ini masih sama macam dahulu..takde perubahan..terkenang kisah2 silam ..pahit manis dan segala bagai ..blurr dengan kehidupan dan apa yang sedang berlaku..tapiii...itu semua tak lama...*JUST FORGET ABOUT YOUR PAST* ehem2, maksud saya bukannya salah nak kenang masa lalu.. tapi,kalau boleh limitkan masa untuk perkara2 sebegitu..fokus semula dalam kehidupan..

YA!! memang susah nak lupakan kenangan pahit maniss tu..peritkan nak lupakan begitu sahaja??TAPI.. belajarlah dari pengalaman yang sudah dilalui tu..tetapkan matlamat hidup..*SET YOUR TARGET* ..

Ajal maut di tangan tuhan..kita tidak tahu bila kita akan dijemputNya..yang penting kita perlu sentiasa bersedia walau di mana jua..ramai impikan nak masuk syurga bukan?tapii...berapa ramai yang buat persiapan menghadapi hari akhirat kelak ?(sama2 kita muhasabah) *nasihat untuk diri sendiri juga..begitu juga dengan fokus hidup kita..siapa yang tidak mahu mengecapi kejayaan walau sebesar zarah sekalipun? Pasti dan sudah pasti semua orang impikan kebahagiaan dan kejayaan dalam hidup..jadinya, usahalah dari sekarang..*LOOK FORWARD INTO YOUR LIFE*



ramai antara kita selalu mengatakan :

  • "aku takde masa depan dah"
  • "alah..dari dulu smpai sekarang aku belajar sama jeh..tak pernah pandai pun"
  • "aku bosan lah jadi dewasa banyak komitmen sana sini..penat."  

dan sebagainya...hakikatnya,inilah kehidupan..suka saya sentuh ayat yang ketiga "aku bosanlah jadi dewasa banyak komitmen sana sini..penat" ...maknanya..seseorang tidak mahu meningkat dewasa sebab tak suka buat banyak2 kerja...habis tu, susah payah mak ayah kita buat kerja sana sini,membesarkan kita dari kecik sampai besar tidak difikirkan pula?? yang kita tahu kita nak kena suap dan goyang kaki jeh memanjang??

Sedarlah wahai sahabat-sahabat sekalian,ini realiti kehidupan..kita tetap kena laluinya walau sesukar manapun. Jadinya..sama-samalah kita berusaha dan buat yang terbaik dalam apa jua perkara..InsyaAllah..muga Allah permudahkan segala urusan kita dan muga Islam kembali cemerlang..

"kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagiaan sepanjang masa..kadangkala manusia diasak dengan pelbagai dugaan dan ujian.Sekiranya lemah,kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha mencari penyelesaian untuk menyelamatkan diri dan keadaan" 





Sehingga bertemu lagi di lain masa dan tika..salam ukhuwah..

papai,wassalam http://www.emocutez.com 


Comments

  1. gudlak tok sem2..belajar leklok..

    ::bile berjln jgn pndg belakang sbb takut tersungkur di hdpn::

    ::experience just act as our mentor yang menjd tongkat tok kita terus berjln ke hdpn::

    *i like ur post..xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.. :)
      awk pun tau blajar sgguh2..
      agree with your statement...
      muga kejayaan milik kita bersama ..InsyaAllah..^^

      Delete
  2. Wah..matangnya ayat...kalah akak,huhu...

    That's totally rite..Everything changes..Dan moga berubah ke arah kebaikan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..takdela kak..biasa2 jeh.. :)
      kann2??sama2 kita berubah ke arah lebih baik..^^

      Delete
  3. Terkesan baca ni. Thanz. Akak dah tahun akhir. Hidup dah semakin sibuk. Tekanan. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.. :)
      takpe ..kak,kesibukan mgajar kita lebih mnghargai masa..^^
      all the best in your life..chaiyokk!!

      Delete

Post a Comment

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^

Popular Posts