Adab terhadap guru ^_^

 Assalamualaikum dan salam ceria...http://www.emocutez.com
setelah beberapa minggu tidak bersua..harapnya semua sihat2 n molek2 selalu ye..:)

haa..kali ni sukacitanya saya nak kongsi satu kisah benar yang betul2 pernah terjadi di Malaysia satu masa dulu..berkaitan dengan adab terhadap guru.

nak tahu?

jum BACA :

Alkisahnya bermula dengan sebuah kelas ni(sekolah tahfiz)..kira umumlahkan tidak ada kelas yang boleh bertahan diam dari mula sampai habis kelas melainkan diam sebab tidur..:) tapi berbeza dengan kelas ini..dari mula kelas sudah mula buat hal..macam2 ragam ..yang betul2 nak belajar ada,yang nak main2 pun ada n macam2 lagi..tapi dalam ramai2 pelajar kelas ini suka saya kongsi sikap salah seorang pelajarnya..pelajar ini  benama Siti..dia memang seorang budak pintar dan cerdik.tapi sayangnya kecerdikannya hanya pada helaian kertas peperiksaan sahaja bukan secara menyeluruh.

Pada suatu hari,siti ni tidur dalam kelas..gurunya cuma membiarkan pada mulanya kerana menganggap mungkin siti ni letih..tapi setelah beberapa ketika...gurunya pun mengejutnya dengan baik..tapi dia tidak terjaga..gurunya mengejutkan siti lagi untuk kali ke 2 dan kali 3..dan untuk kali ke 3 siti pun terjaga ..

sebaik sahaja terjaga dengan kelam kabutnya, siti bertanya kepada gurunya:

Siti : ye ustaz!...ustaz nak saya baca ayat(Al-Quran) yang mana?(tanyanya dengan gaya yang angkuh dan sombong)

Cikgunya hanya tersenyum dan menyuruhnya membaca ayat2 tertentu..Lalu siti dengan bangganya membaca ayat tersebut dengan lancar..Cikgunya masih lagi tersenyum melihat tingkah lakunya tanpa memarahi perbuatannya itu..

Keesokan harinya ,ada peperiksaan subjek tahriri (menulis ayat Al-Quran) yang dihafal..Siti dengan sedianya duduk dan beria2 ingin menjawab peperiksaan tersebut kerana yakin dengan kehebatan dirinya..Sedang dia mengeluarkan pen..tiba-tiba sahaja tangannya seolah-olah terkena strok..kejang dan tidak mampu untuk menulis..perkara ini berlarutan sehingga habis peperiksaan..Siti tidak mampu untuk menjawab sepatah pun jawapan apatah lagi nama pada helaian kertas.

Sebaik sahaja habis peperiksaan siti terus berlari menemui ustaz yang mengajarnya semalam dan memohon maaf..Pada mulanya ustaznya tidak mahu memaafkannya..tapi hati seorang guru mana mungkin mahu melihat keadaan anak muridnya teruk sebegitu rupa..kemaafan dihulur dan ustaznya membaca ayat2 penawar untuk menyembuhkan kembali tangannya..Alhamdulillah tidak lama kemudian tangan siti kembali seperti sedia kala..
ustaznya berkata:

"saya sudah tahu kamu akan GAGAL sebelum kamu mengambil peperiksaan lagi"

Kini..Siti masih di Malaysia tapi sayangnya tidak dapat menyambung pelajaran ke mana2..kecerdikannya tidak mampu membawanya ke mana2..:'(

Sahabat2 sekalian sama-samalah kita mengambil iktibar dari kisah ini ye..sebagai kesimpulan..guru juga seorang manusia yang mempunyai hati dan perasaan..hormatilah ia kerana ilmu yang ada padanya sangat berharga dan bernilai..

 sekian.http://www.emocutez.com

The teacher who is indeed wise does not bid you to enter the house of his wisdom but rather leads you to the threshold of your mind.

 


sehingga kita bersua lagi di masa akan datang ye..http://www.emocutez.com
wassalam..


 
 







Comments

  1. yang kedua perlu dihormati selepas ibu bapa :) mereka pewaris nabi kan....tq share..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...:) ..sama2 kita jadikan ianya sbg iktibar...

      Delete
  2. cerita yg btul2 perlu kita ambil iktibar. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..sy pun agk terkejut bila prtama kali trdengar cerita ni.. :'(

      Delete
  3. guru di ibaratkan seperti ibu bapa kedua kita..jadi hormatilah mereka seperti mana kita menghormati ibu bapa kita..

    ReplyDelete
  4. guru sekarang mcm dh kurang d hormatikan ..x mcm dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tuh..tgok kanak2 skolah rendah pun smakin pandai melwan guru..:'(

      Delete
  5. selain ibubapa guru adalah insan penting dlm perkembangan kitakan? hormatilah mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup2...betul sgt2..keberkatan ilmu trletak kpd guru.. :)

      Delete
  6. Cerita yang menarik dan memberikan kesan.. suka entry ni.. >___<

    ReplyDelete
  7. somethnig so obvious tp asyik kita terlepas pandang... :)
    one of the most kerja murni kat luar sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...tak ramai melihat kerjaya sbg seorg guru sbg pekerjaan trbaik..tp hakikatnya mereka berjaya dgn hasil usaha guru mendidik mereka..:)

      Delete
  8. Replies
    1. helloo2..:) sy Alhamdulillah..sihat..^_^

      Delete
  9. Suka entry ni! Kalau takde guru, takdelah engineer, doktor, akauntan kat dunia ni. Sebab tu kita kena hormat guru. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.. :) ..yup..sama2 kita ambil kisah ni sebagai pengajaran...^_^

      Delete

Post a Comment

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^

Popular posts from this blog

Simple Intro DARUL QURAN

Alangkah Indahnya UKHUWAH itu ~

تعارف عن نفسك