Aku dan cita-cita

Assalamualaikum dan salam ceria..apa khabar awak2 sekalian?http://www.emocutez.com

 Setelah sekian lama tak mengupdate..Alhamdulillah..hari ni tercapai jugakla impian nak update blog setelah sebulan lebih menyepi..:) kalian rindu saya tak? *hehe..soalan ntah pape jeh..tapi sejujurnya saya merindui sahabat2 bloggers sekalian..mungkin banyak cerita2 menarik mengenai awak2 sekalian yang saya tertinggal..tapi jangan risau ..harap maaf dan sori sangat2 bukan taknak jengah2 tapi memandangkan  bulan lepas agak sibuk kerana menghadiri kursus untuk sebulan..*mcm sibuk sangat je kan? :) InsyaAllah mulai saat ini saya akan sentiasa menjengah dan menzirahi blog kalian sehinggalah saya kembali sibuk semula untuk pengurusan kemasukan ke pusat2 pengajian@IPTA..

Setelah sekian lama tak berceloteh.. :) terasa kekok pulak..hehe..okayy..back to the main title aku dan cita-cita.Tiba-tiba teringat sejak kecil lagi orang2 yang selalu tanya kita apa kita nak jadi bila dah besar :

1.mak n ayah : Husna,besar nanti husna nak jadi apa?

diri ini akan jawab : husna nak jadi polis dan tentera

2.cikgu di sekolah(rendah) : Faizah, apa cita2 awak besar nanti?

diri ini akan jawab : saya nak jadi polis atau pensyarah cikgu*cita2 nak jadi tentera tertutup begitu sahaja

3.cikgu di sekolah(menengah) : haa,husna apa cita2 awak sebenarnya?

diri ini akan jawab : ntahla cikgu..saya ingat nak jadi peguam atau pensyarah cikgu*cita2 nak jadi polis pun tertutup sbb parents tak bagi..hehe

4.makcik,pakcik,saudara mara dan segala bagai

belum lagi orang luar yang akan tanya kita..fuuh memang ramai...tuh tandanya orang prihatin dengan kita..^_^ ...awak2 sekalian tentu ada cita2 tersendiri kann?mungkin ada antara awak2 sekalian yang sudah pun menggapai cita2 yang diimpikan,sedang bertungkus lumus berusaha untuk mencapai cita2 dan juga ada yang baru nak meniti langkah masuk ke dunia kampus dan baru nak mengenali dunia IPTA.*macam saya laa.

Sudah menjadi trend..almaklumla budak lepasan SPM ...maka berduyun2lah surat cinta dari kolej2 swasta yang masuk peti surat rumah tiap2 hari..mak aii..kadang tuh sehari sampai 5..sabar jela...hehe...tapi best jugak dapat surat banyak2..*boleh bjet2 kte nih org terkenal dan sibuk memanjang.. :D ..  

Alhamdulillah..melalui check on9 baru2 ni. saya terpilih untuk menyambung pelajaran di MATRIKULASI JOHOR dan DIPLOMA DQ..mungkin kemasukan ke MATRIKULASI JOHOR akan menjadi pilihan terakhir memandangkan saya masih menunggu keputusan UPU yang bakal keluar awal bulan mei..tapi yang membuatkan saya tidak keruan sekarang ialah sama ada mahu sambung ke DIPLOMA DQ@ mahu tunggu result UPU kluar terlebih dahulu..sebab secara kebetulan tarikh daftar DIPLOMA DQ sama dengan tarikh keluar result UPU..

Bak kata orang seandainya saya menolak DIPLOMA tersebut seolah2 saya menutup peluang orang lain..memandangkan seramai 2,000 calon yang dipanggil temuduga seluruh Malaysia dan cuma 100 peserta perempuan dan 150 peserta lelaki yang dipilih..Tetapi kebetulan pada masa yang sama saya masih meletakkan harapan untuk masuk ke U memandangkan pembelajaran di U untuk asasi cuma mengambil masa setahun setengah dibandingkan dengan diploma yakni 3 tahun.

hehe..memang camnih la rupanya kehidupan bergelar lepasan pelajar sekolah..agak mencabar dan menguji mental dan fizikal..awak2 pun mesti pernah lalui benda yang sama kan? tersepit antara dua..tapi penyelesaian yang terbaik ialah :

1.Minta pertolongan daripada Nya
2.berbincang dengan parents 
3.minta pendapat guru
4.tetapkan matlamat hidup
5.yakin dengan kemampuan diri sendiri 

semua tuh sedang dan bakal saya lakukan..Dan untuk sahabat2 1994 generation..selamat melangkah ke alam Universiti..muga sentiasa cemerlang dan tabah menghadapi apa jua rintangan yang bakal dihadapi.. :) tidak lupa juga kepada penutut2 IPTA sekarang, selamat berjuang dan muga tercapai segala impian yang diimpikan selama ini..wish me luck..


p/s : jum ramai2 ke pesta buku hari nih..klik sini---> PTS untuk tahu apa ada disana
sekian ..that's all for now.. wassalamhttp://www.emocutez.com


Comments

  1. wah..saya pun dpt KMJ...tp tggu upu baru decide..
    beshnye awk dpt darul quran..ehe..

    papew pun..gudlak dlm membuat plhn.semoga awk berjaya walau ape pun y awk plh..ehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. e'eh tersama la plak kte dpt KMJ...^_^
      kann2? tggal tggu UPU jeh skrg?
      hehe..Alhamdulillah..takpe mne2 kte blaja sume sme jeh..yg pnting kesungguhan kte dlm mnuntut ilmu ..itu yg pnting..:)
      awk pun sme..muga dipermudahkan segala urusan..

      Delete
  2. wahh.. bestnye dapat DQ, kawan2 saya semuanya tak dapat DQ.. untung la awak.. :) sekarang ni saya pun tengah keliru nak pilih mana.. err, tersepit juga macam awak.. saya pun dapat matrik.. tapi still menunggu untuk upu dan maktab.. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe..klau kwn2 awk na apply DQ ..bleyh mohon utk 2nd intake.. :)
      hurmm..smelaa...peningkan?hehe..btw sy ta dpt maktab..

      Delete
  3. ckj pernah rasa apa yang husna rasakan sekrang. memang tak tentu arah. kolej2 swasta yang sibuk mau mencari student baru. masa ckj tu mereka siap telefon lagi tu.. kadang2 rimas dibuatnyer.. hehehe iya ipts ni mahal yurannya.. huhu..

    Tahniah husna dapat matrix. buat la keputusan yang sewajarnya. :) good luck dear.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm..agk pressure la jgak.. =.='..tp na bwt cneh..life must go on..^^
      thanks CKJ..really appreciate it..

      Delete
  4. wa'alaikumussalam. huhu. alhamdulillah sihat gak la. cume kadg2 tak sihat :D urm? oh yeah! betol2. memang ramai yang prihatin. .tapi saya tak pula prihatin dgn diri sndiri. nk jadi apa taktahu ^_^''

    hurmm... sekarang ni pun tengah tunggu panggilan masuk U. budak STPM bulan tujuh baru tau..

    takpe. mudah2han Allah gerakkan hati awak buat pilihan yang tepat. aaamiin :)

    senyum sokmo :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..muga ciksukaberangan sihat selalu ya.. :)
      ..tak prihatin ngn diri sndiri tu btol sgt2..mcm kte jgak n?prihatin ngn org lain..diri sndiri ta trjaga..hee~
      ouh..gudluck utk awk jugak ea..muga dpt msok U idaman awk..^^
      InsyaAllah..thanks for the support...^_^

      Delete
  5. Istikharah ~ Mudah2an Allah buka jalan yg tbaik utk kite smua. Aminn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..ada rezeki jumpa di sne ye ayong.. :)

      Delete
  6. minta dengan Allah.
    insyaAllah.Allah akan bntumu ukhti^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah sis ummu..
      doakan husna dpt bwt pilihan yg tepat ..^_^

      Delete
  7. harap faizah dpt buat pilihan yg terbaik
    btw, gud luck :)

    ReplyDelete
  8. harap2 apa apa yang Husna pilih...jalan mana...kiri ke kanan ke...moga jumpala apa yang dicari dalam hidup... :)

    ReplyDelete
  9. terima kasih Mr.Clive.. :)
    wishing U all the best in everything too..

    ReplyDelete

Post a Comment

terima kasih sudi bagi pendapat ^_^

Popular Posts