Aku dan masa depan ^_^

Assalamualaikum dan salam ceria (: 

Apa khabar saudara2 saya walau di mana kalian berada , harapnya semua dalam keadaan sihat dan bahagia bersama insan tersayang ..Bagaimana iman hari ni ? InsyaAllah PASTI semakin baikkan? ^_^ 

Hurm , mungkin ini post terakhir sebelum menjelang tahun kenaikan barang 2014..*eh ..hehe .. okey ini bukan propaganda politik tapi kenyataan .. mesti ambil tahu jugak tau ..okey secara kasar, sekarang ini  mak ayah kita yang tanggung beban uruskan segala perbelanjaan makan minum , pakaian segala bagai, tapi masa depan nanti ?? siapa lagi kalau bukan kita,takkan masih nak bergantung harap kat mak ayah lagi..kita nak bagi anak cucu kita makan apa ? wajib untuk kita fikirkan dengan sewajarnya tentang isu ini dan pintakan perubahan. masa depan generasi akan datang lebih mencabar. fikir-fikirkanlah ..*muka serius nih .



Okey , back to the main post .. (: 

Saja nak ajak kalian gambarkan dengan saya keadaan diri kita yang akan datang bersama cita-cita yang ingin dicapai pada masa depan kelak.Mustahil kalian tak ada cita-cita atau erti kata lain wawasan*bukan wawasan 2020 tu ea..hehe..tapi nak katanya berapa ramai yang mampu merealisasikan impiannya dengan mudah.Dunia tak semudah yang kita rancang..semuanya PASTI berbalik kepada Allah.Jika Allah kata kun fayakun maka akan jadilah,tidak ada yang mampu menghalangnya.

Tapi sekarang apa yang saya lihat,semakin sedikit orang yang bersyukur apabila berjaya menggapai impian masing-masing.Seolah-olah “they did it by themselves” .. tanpa bantuan sesiapa.Berapa ramai umat islam disaat kejayaan dalam genggaman mereka melakukan sujud syukur dan berterima kasih kepada Allah..Sebaliknya apa yang kita lihat semakin tinggi pulak sesorang tu melompat , menjerit2 dan macam2 adegan yang tuut ..hurm..*nasihat untuk diri sendiri..memang sukar nak gambarkan kegembiraan yang kita peroleh..tapi alangkah Indahnya jika kita berbalik kepada Allah PASTI terselit kemanisan dan keindahan yang lagi sukar nak digambarkan + dapat pahala tau.

Teringat masa result SPM dulu..walaupun result SPM saya biasa2 jeh ,masih ada seorang sahabat ni mesej ,

“Alhamdulillah , tahniah untuk bakal peguam syariah kita..cik eton sayang..Saya redha dan syukur dengan result saya..Inilah result saya yang terbaik sepanjang bergelar pelajar SPM .Allah berfirman mafhumnya : jika engkau bersyukur maka aku akan tambah lagi nikmat yang banyak maka akan ku tambah lagi nikmat yang lebih banyak dan baik buatmu iaitu hambaku yang bersyukur dan yang hanya berharap redhaku dalam ibadahnya kepadaku .. ^_^ ”

Walaupun mungkin ayat ni biasa je kita dengar , tapi semasa saya membacanya seolah satu inspirasi yang luar biasa,sebab masa tuh macam agak down tapi rupanya keputusan sahabatku ini lagi tidak seperti yang diharapkan..tapi , disebabkan keyakinanNya dengan ketentuan Allah adalah yang terbaik sekarang nun telah jauh terbang ke mesir mengambil kos pergigian..cantikkan perancangan Allah ! 

Dan saya pula masih selamat di bumi Malaysia meneruskan pengajian di madrasah tarbiyyah kiri kanan bukit, yang dahulunya bukanlah fokus utama apatah lagi terlintas dalam impian masa depan sebabnya matlamatku dulu nak sangat sambung LAW UIA ...Tapi kini saya yakin perancangan Allah sememangnya adalah yang terbaikk .. ^^ Malah cita-cita saya sekarang adalah untuk menjadi seorang pakar psikologi Islam ..InsyaAllah ..sebab saya lihat bidang ini adalah satu bidang yang luar biasa, memahami sikap manusia, kenapa, bagaimana mereka melakukan sesuatu.Besarnya kuasa Allah mencipta tiap-tiap hambanya dengan sikap yang berbeza.. 



YA ! mungkin saya terlalu letak harapan yang menggunung tentang cita-cita saya, tetapi saya akan tetap yakin dengan ketentuan Allah. Satu perkara yang paling penting dalam mengusahakan sesuatu perkara adalah bagaimana cara untuk menjadikan perkara itu satu kenyataan. Jangan sekadar usaha sekerat jalan sahaja tetapi segala cabaran perlu ditempuhi dan sentiasa bersifat sentiasa merentas masa hadapan bermula dengan hari ini.

Jummm..kalian pun berhak merasai begini . teruskanlah perjuangan kalian , Allah sedang melihat usaha kita dan setiap UJIAN yang mendatang adalah tanda kasih sayangNya terhadap kita dan ingin melihat sejauh mana kita mengatakan kita meletakkan sepenuhnya pengharapan kepada Allah . apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tiada hikmahnya. Orang-orang soleh bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah..




wallahua'alam , sehingga ketemu lagi tahun depan..
maaf atas salah silap ..
jum, jadi hamba Allah yang berwawasan!! ^_^ 
papai ...