K.A.W.A.N ♥ ♥ ♥

Assalamualaikum dan salam ceria.. http://www.emocutez.com

Apa khabar awak2 sekalian? …diharapkan semua baik2 dan sihat2 selalu ye..

K.A.W.A.N..dan S.A.H.A.B.A.T apakah?? mungkin bagi sesetengah orang tak begitu peduli tentang kepentingan persahabatan...dan menganggap semua kawan sama sahaja..tapi TIDAK bagi saya. :) ..Bagi saya kehadiran mereka agak penting dalam kehidupan saya setelah kehadiran IBUBAPA dan adik beradik saya.

Sebenarnya terlalu banyak perbezaan antara seorang kawan dan seorang sahabat..berdasarkan pengalaman yang saya pernah lalui..cukup mudah untuk menemui seorang kawan..tapi begitu sukar untuk mencari seorang sahabat..yeke? hehe…ni pendapat saya laa…sebab perhubungan antara kawan bila2 masa boleh terjalin..tapi perhubungan antara sahabat mengambil masa dan perlukan keserasian.. kadang2 kita akan berasa selesa berkawan dengan seseorang dan inginkan dia menjadi teman baik kita tapi mungkin tidak bagi dia..yang hanya menganggap kita kawan2 biasa sahaja.Begitu juga sebaliknya.

Tapi kadang2 permulaan sahabat.. tak begitu sukar jika tercipta keserasian  dan kesefahaman dalam tempoh yang sekejap.Ini semua bergantung kepada sikap indivdu itu sendiri..kebanyakan mereka yang peramah mungkin mudah untuk mencari kawan..dan yang jenis malu2 sikit mungkin tak ramai kawan..tapi berdasarkan pengamatan saya..kebanyakan rakan2 yang pemalu ..mereka bukannya pemalu dan tak boleh dibuat kawan tapi mereka perlu mengambil masa untuk cipta keserasian dengan semua orang dan agak segan untuk memulakan perhubungan.



Bagi saya istimewanya seorang sahabat di mata saya adalah kerana wujudnya kejujuran..kesefahaman, keikhlasan,keseronokan dalam menjalin ikatan..Berbeza dengan seorang kawan mereka mungkin hanya akan hadir ketika kita gembira dan gelak tawa sahaja..melalui seorang sahabat kita pastinya mampu meluahkan apa sahaja kepadanya..dan begitu juga dengan si dia..ianya seolah2 ada ‘chemistry’ yang menyebabkan kita saling bergantung dan membantu antara satu sama lain..TAPI INGAT..jangan terlalu letak pergantungan kepada seorang sahabat …letakkan pergantungan kepada Allah terlebih dahulu tau..^_^

Nak cari seorang sahabat ? tidak senang dan tidak susah..

1. jadi diri sendiri dan JANGAN hipokrit

2. Ikhlas dalam menjalinkan ukhuwah

3. JANGAN pentingkan diri sendiri

4. Membantu mana2 yang memerlukan bantuan.

5. Jangan merendah2kan seorang kawan

6. Jaga percakapan supaya tidak melukai perasaan orang lain..

Dan yang terakhir…jadilah yang terbaik untuk mendapat yang terbaik..maksudnya kita baik dengan semua orang ..InsyaAllah akan hadir jua seorang sahabat yang lebih baik daripada apa yang kita harapkan.Mungkin banyak lagi sebenarnya cara untuk mendapat seorang sahabat dan mungkin awak2 ada pendapat berbeza..tapi itu semua bukan penghalang untuk menemui seorang sahabat..lain manusia lain caranya..Awak2 pun mesti punya seorang sahabat kan? Agak2 macam manalahkan permulaan ikatan tuh…kadang2 boleh bermula dengan keserasian,bermula dengan peristiwa lucu,peristiwa sedih ataupun sebagainya..saya doakan supaya ikatan persahabatan kalian kekal untuk selamanya.. 

Apapun..pada entry kali  ini jugak..untuk sahabat2 blogger ..sama ada yang baru ataupun yang lama salam ukhuwah saya ucapkan.. mungkin saya tidak mengenali awak2 secara langsung tapi kalau Allah sudah tetapkan antara kita akan terjalinnya ikatan persahabatan maka akan terjadilah..… Untuk sahabat2 seperjuangan saya yang pernah lalui pelbagai kenangan pahit manis bersama saya.. harap ianya akan kekal untuk selamanya..mungkin di ipta/U nanti kita akan peroleh lebih ramai kawan baru dan sahabat baru..tapi saya harapkan ukhuwah yang terjalin antara kita akan kekal untuk selamanya..

Sekian..mungkin ini entry ini terakhir buat sementara waktu..@ mungkin untuk sebulan..memandangkan saya akan menjalani satu kursus untuk sebulan..kursus apa? Hehe..biarlah rahsia..tapi yang penting bukan kursus kahwin..^_^

Apapun muga kita bertemu lagi di lain masa..doakan perjuangan saya di masa akan datang..sehingga kita bertemu lagi di lain masa..muga Allah merahmati perjalanan awak2 sekalian..sayang selalu.. ^_^


That’s all…wassalam..http://www.emocutez.com