Di suatu petang ...



Assalamualaikum dan salam ceria..http://www.emocutez.com

Jutaan kemaafan dipinta  setelah sekian lama blog ini tidak diupdate..maaf ye..^^ harapnya semua adik2 ,kakak2, abg2 ,pakcik makcik n semua sihat2 selalu dan sentiasa di bawah lindungan rahmatNya.terima kasih kepada sahabat2 bloggers yang comel2 n silent readers yang kiut miut yang masih sudi jenguk blog saya yang tak seberapa ni.

Setelah sekian jari jemari ta menari di papan kekunci nih rasa tak sabar nak cerita n  kongsi pengalaman saya di suatu petang yang hening.. 

Segala-galanya bermula pada jumaat yang lalu.

Masa tu , otw nak balik rumah naik ktm..cuti sem la katakan..jadi keterujaan untuk balik rumah sangat membuak2..maklumla sepanjang hidup tak pernah tak balik lebih daripada 2 bulan, faham2 jela perasaan rindu nak balik rumah macam mana..huhu..

Alkisahnya bermula bila petang tu hujan, kebetulan masa tu saya follow dua orang senior saya yang  kebetulan salah sorangnya one way nak balik Gombak..bertolak dari DQ pukul 2.35 target tren pkul 3.20..otw nak pergi ktm singgah klinik gigi coz akk senior tu ada urusan..dalam masa nak tunggu giliran jumpa doctor ktorang kira2 masa tak sempat na kejar tren..then ktorang batalkan temujanji dengan doktor n terus cabut naik prebet n gerak ke ktm..dalam prebet tuh ktorang mengugun pakcik driver untuk cepat sikit tapi dia kata “tak sempat dah nak kejar tren..percayalah” ..sampai jeh ktm kelam kabut ktorang gi beli tiket..sampai2 jeh jam tepat pukul 3.22 ..n pegawai kat situ kata,tren baru je gerak..masa tuh..rasa macam dusshh =.=..lambat laa smpai uma cnih coz next tren pukul 4 cam tuh.

Tunggu punya tunggu…sampai la tren pukul 4 cm tuh…

Masa gerak tuh ktorang bersyukur la jugak..even lambat tapi jika redha dengan apa yang berlaku maka Allah akan tambahkan nikmat yang lebih banyak kepada kita.SAYANGKAN ALLAH PADA KITA? Otw berhenti setiap stesen,pasti punyalah delay 15 min-setengah jam..sebabnya petang tu hujan lebat n dengar2 kata ada stesen2 tertentu banjir..so memang sesak sangat orang..maklumla dengan orang balik kerja,balik cutinya* sayalaa..^^ n ntah dari mana2..tapi yang penting sesak..

Sampai stesen kepong siyes sangat2 sesak n delay punyalah lama..masa tuh dah pukul 6..*masa tuh sepatutnya dah smpai rumah..nak taknak tunggu jelah walaupun masa tu fikir nak sampai kl sentral lama lagi apa lagi nak turun lrt taman melati..sabar jelah..kebetulan tiba2 daddy kol tanya kat mana n jawab la kat kepong..n daddy cakap turun jeh kat kepong nanti dia datang.masa tuh feeling cam indahnya dunia..sebabnya masa dalam ktm tuh sangat2 sesak..na keluar pun penyek2 dengan orang..*jenuh cakap EXCUSE ME 

10 min lepas keluar tuh baru ktm tuh gerak*punya lama delay..saya pun duduk la kat mana2 seat yang ada depan tempat mesin tiket yang semuanya ROSAK..tak lama lepas tu ada tren lain henti jadinya berbondong2 lah orang keluar n lari2 beratur nak cucuk tiket..yang tak tahannya semua cucuk2 tiket tapi tak boleh..masa tuh saya fikir manalah pegawai2 kat sini,tolonglah bagitau diorang semua mesin nih rosak..tunggu punya tunggu takde pegawai pun datang.. disebabkan rasa belas kasihan tengok pakcik makcik,kakak abang bawak barang2 berhenti nak cucuk tiket tak lepas..saya pun bangun la buat isyarat kat diorang n cakap “pakcikmakcik…..jalan je terus mesin ni rosak*sambil buat isyarat tangan jalan terus

Masa tuh rasa segan n kelakar pun ada jugak.tapi pikir balik apa salahnya tolong orang kann2?? ^_^ ingatkan orang2 yang turun tren tu jeh saya kena buat macam tuh..tapi.. rupanya berderet 3 tren yang lepas tu saya tetap jadi pegawai sambilan yang tiba2..hehe..

Tapi kan ada sekali tuh masa satu tren yang berhenti, penuh sangat dengan orang dan sangat2 sesak..sesaknya sangat2 luar biasa.rasanya tak pernah nampak tren yang sesesak tuh.masa tuh rasa macam nak menangis pun ada jugak..sebab rasa macam sedih n takut sangat tengok orang penyek2 dalam ktm dengan keadaan delay 30 minit..Ya Allah masa tuh terus terlintas macam mana keadaan dekat alam mahsyar nanti?seluruh manusia di dunia akan dikumpulkan dengan bawa amalan masing2 ..dengan keadaan ramai sangat2 orang..sungguh tak dapat dibayangkan..muga kita semua tergolong dalam kalangan orang yang dipermudahkan jalan ke syurga ..InsyAllah..sama2 kita muhasabah ye…

harapnya tak jadi sampai tahap seramai ni lah..hehe

Akhirnya tepat jam 7 daddy saya pn sampai..masa tuh fikir begitu hebatnya pengorbanan ayah, kerja dari pagi sampai petang dengan keadaan hujan dan jalan raya sesaknya.. sanggup jugak mai datang jauh2 amek anak dia  “ABI..terimakasih…^_^ ” lastly sampai rumah pukul 7.45..masa tuh memang kelam kabut la juga nak solat semua,tapi yang penting bersyukur sampai jugak ke rumah akhirnya.

Macam tulah ceritanya..sori la panjang sangat..fokus yang saya nak kongsikan ialah tentang:

  • perasaan syukur dan redha tuh wajib ada dalam diri..jika ditimpa musibah ucap Alhamdulillah.. dan hadirkan rasa syukur dalam diri sebab kita tak pernah tahu apa yang akan berlaku selepas itu.
  • Point kedua adalah ingatlah mati selalu, tak semestinya ingat mati tuh kita lupakan 100% hal duniawi tapi kita seiringkan dengan urusan dunia dan akhirat*nasihat buat diri sendiri yang selalu alpa juga..sama2 kita cuba untuk berubah ye..
  • point yang ketiga hargailah pengorbanan mak ayah yang selalu akan sanggup buat apa sahaja demi kita..buat mereka yang masih ada mak ayah belajarlah sungguh2 dan tekad dalam diri wajib balas jasa mereka suatu hari nanti..jadilah anak yang baik kerana anak kita kelak akan mengikut perlakuan kita..dan bagi yang ketiadaan mak ayah berdoalah banyak2 untuk mereka ye..semoga terus kuat semangat dan tabah mengahdapi segalanya.




Sekian,sehingga bertemu di lain masa..masa untuk blogwalking*da lama ta jalan2…wee~

Wassalam.papai..http://www.emocutez.com


Comments

Popular Posts